Brev:
Sove uden at amme om natten
30. oktober 2013
Alder:
10 mdr.
Sove uden at amme om natten
Hej Helen.
Jeg kan se i brevkassen at der er rigtig mange breve og gode svar om at lære at sove igennem og i egen seng for børn omkring 9-10måneders-alderen og jeg har gennemtrevlet en del, men føler nu alligevel at jeg er nødt til at skrive om lige netop min situation for at få gode råd.
Vores datter har altid haft rigtig svært ved at overgi’ sig til søvnen både nat og især om dagen. Jeg har trillet rigtig meget med barnevognen og ammet rigtig meget i søvn, både dag og aften. I en meget lang periode var aftenerne og nætterne rigtig gode. Jeg ammede hende i søvn i min seng og flyttede hende over i hendes egen seng når jeg selv gik i seng, så vågnede hun ved 2-3 tiden og blev ammet i søvn igen og sov herefter til kl. 6/7. For nogle måneder siden begyndte jeg at amme hende til aften og derefter lægge hende i hendes seng hvor hun faldt i søvn. Nogen gange var jeg inde ved hende nogen gange inden hun sov, men herefter samme sovemønster som før. Men pludselig begyndte hun at vågne rigtig tit om natten.
Hun bliver puttet ca. 19/19.30 (her er hun helt færdig) og vågner så ved 22 tiden, igen når jeg går i seng og 2-3 gange mere i løbet af natten, der varierer lidt, nogen gange er det mere. Det eneste der kan få hende til at falde til ro er brystet. Hun klynker, vrider sig og græder ind til hun har brystet i munden, så sutter hun, meget forskelligt hvor længe, og falder i søvn igen. Vi har begge prøvet at gi’ sutten, vugge hende, ae, nusse, synge for hende, men hun bli’r bare mere og mere ked af det og vrider sig og græder. Kun ved at vugge/gynge hende ”voldsomt” kan man få hende til at falde til ro og skulle man være så heldig at få hende til at falde i søvn igen, så vågner hun i det sekund hun rammer madrassen og græder igen.
Jeg har prøvet at tage hende fra brystet og dermed afkorte hende natmåltider lidt for at se om man kunne liste hende til at fald i søvn igen, men hvis ikke hun sover helt, bli’r hun voldsomt ked af det og søger indtil jeg igen gi’r hende brystet.
Hun har tydeligvis et stort behov for trygheden og nærheden, men vi kunne efterhånden også godt begge to bruge en ordentlig nats søvn, så jeg håber du har endnu flere gode råd i ærmet.
Med venlig hilsen