Svar: Modermælkserstatning og sødmælk
16. november 2004
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
I princippet skal du ikke gå over til sødmælk af flaske, da din datter fra ca. 1 års alderen kan tage sit mælkebehov af kop og dermed stoppe med flasken.
Jeg ved godt du skriver at hun ikke er god til at drikke af kop, men det handler jo både om øvelse, men også om tørst. I takt med at du skruer ned for flaskerne, bør hun derfor få større behov for at stille sin tørst på andre måder.
Fra 1 års alderen kan hun få letmælk af en kop og spise som I andre. Hun har fra den alder ikke længere behov for erstatning, med mindre hun har mælkeallergi.
Jeg vil derfor foreslå dig at du stopper med flasken i løbet af dagen og evt. kun giver hende en flaske at sove på til natten. I løbet af dagen bør hun drikke af en kop. Det kan være en fordel at vælge en kop som er lille i omfang, f.eks. et snapseglas, da hun bedre kan forme læberne omkring dette.
Mælkeindtaget lyder til at være helt fint. Fra 1 års alderen skal hun have ca. 500ml mælk dagligt, incl. en portion yoghurt som du f.eks. selv nævner.
Læs i øvrigt min artikel 'Dit barn behov for mælk' som du finder i min artikelsamling.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske