Svar: Udslæt omkring munden
17. november 2004
Alder:
5 mdr.
Kære Camilla og Mads
Det du beskriver kaldes 'kontaktallergi', men har som sådan ikke noget med allergi at gøre. Det er en reaktion der kommer omkring barnets mund, når det har spist noget, som på en eller anden måde generer huden. Det ses f.eks. ofte ved større børn som spiser tomater, men det ses også hos midre børn, som kan få dette udslet overfor grød.
Du kender det måske også fra dig selv. Mange voksne oplever det i denne 'juletid', hvor det svier omkring munden, når man spiser mange appelsiner.
Det er således et helt normalt fænomen og ikke farligt. Og der er ingen sammenhæng imellem dette og at barnet vil udvikle allergi senere hen.
Du skal sørge for at vaske omkring hans mund med vand, når han er færdig med at spise, generelt er det altid en god idé at have en fugtig klud parat. Hvis det er meget slemt, kan du evt. beskytte hans hud omkrng munden med lidt vaseline eller lignende, for at lave en lille hinde, som kan beskytte.
Derudover er det naturligvis en god idé at forsøge med en anden type grød, eller et andet fabrikat, for at se om det ændrer sig.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske