Svar: Min søn bider i dagplejen
18. november 2004
Alder:
18 mdr.
Kære Hanne
Jeg kan godt forstå din frustration!
Jeg tror det er meget vigtigt at pointere at det er naturligt at små børn mister selvbeherskelsen. Det tager tid at lære at mestre og kontrollere sin vrede og ofte er barnet der bider ligeså forskrækket over sin egen handling, som barnet der bliver bidt.
Derfor vil barnet automatisk få skyldfølelse, når den voksne griber ind og skælder ud, hvilket gør det sværere for barnet at styre sig. Pointen er derfor at den voksnes handling kan komme til at forstærke problemet og gøre at netop denne handling låses fast i barnet.
Find ud af årsagen til at din søn bidder. Prøv derfor at få dagplejeren til at beskrive de situationer, hvor det går galt. Der er sandsynligvis en god grund. Måske har din dreng forsvaret sig, måske forløb han sig og er ked af det bagefter.
Hvis dagplejeren oplever at din søn forløber sig, så skal hun hjælpe ham med at løse de konflikter, hvor hun oplever at han mister kontrollen over sig selv. Det gør hun ikke ved at skælde ham ud, men ved at hjælpe ham til at sætte ord på de følelser han har 'du blev bare så vred' eller 'du blev så bange at du kom til at bide'.
Dagplejeren skal naturligvis trøste det barn som er blevet bidt og det er en god idé at sige de 'trøstende ord' højt, så din søn kan høre at det var forkert, det han gjorde og lære af det, - 'xx kom til at bide dig, det gør ondt og det må man ikke, nu skal jeg puste på det osv.' På den måde hører din søn med ord at det var forkert og lærer, at det andet barn bliver ked af det og har brug for trøst. På den måde lærer han medfølelse og lærer dermed at lade være.
Det er altså ikke skæld ud der skal til, men forståelse og indføling. Jo mindre opmærksomhed og stress der er omkring hans bideri, jo mindre vil han gøre det.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske