Svar: Ammeproblemer 4 uger
19. november 2004
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Tillykke med den store dreng, som godt i kraft af hans størrelse kan være sulten.
Hans fine vægtøgning tyder dog ikke på at du mangler mælk eller at han ikke er i stand til at arbejde rigtig ved brystet, men samtidig må man dog også sige at han jo ligger meget hyppigt ved brystet og jeg kan sagtens forstå at du har behov for mere end 1½ times søvn i træk.
Er det ikke muligt for dig at holde ham igang ved brystet i længere tid, så han derved får så meget mælk, at han kan holde sig sovende i længere tid, fordi han er mere mæt? Nogen gang kan det hjælpe at komme en fugtig klud på håret af ham, imens han ligger ved brystet, for at vække ham lidt undervejs, eller trykke ham under fødderne og i håndfladerne. Det kan også være en stor fordel at skifte ham, når han falder i søvn ved brystet, for derved at vække ham og så lægge ham til samme side igen, så han når ind til den 'fede' mættende mælk.
Du kan godt give ham en flaske, eller måske skal far eller mormor forsøge at give ham en flaske, for at se om de kan få ham til at tage den, da de ikke 'lugter' af mælk. Flasken skal peje op mod ganen og det kan være en fordel at holde så langt nede på flasken at man med fingrene kan berøre hans kinder for at stimulere til sutning.
Risikoen ved at give flaske er jo altid at barnet så foretrækker denne fremfor brystet og der er også en risiko for at mælkemængden nedsættes, når flasken erstatter et ammemåltid; men din krop har også brug for hvile og ro, for at producere mælk. Du må derfor overveje, hvad der er bedst for jer.
Nogle børn reagerer med mavekneb overfor D-vitamin, og ofte hjælper det netop at skifte til de D-dråber som er opslemmet i kokusolie. Du kan dog forsøge med en anden type for at se om det skulle have nogen effekt hos jer, da der er forskel på dem.
Det lyder som om din søn bliver lidt hurtigt træt undervejs i amningen og netop fordi han bliver træt, kommer han til at sutte yderligt. Som jeg skrev kan det derfor være en fordel med en skiftning undervejs i amningen, og du kan her også benytte dig af forskellige ammestillinger, således at du starter med at amme i den traditionelle stilling, skifter ham og efterfølgende lægger til i tvillingestilling. På den måde kan du sikre dig at han får nok at spise i et længerevarende måltid og forhåbentlig derved kan sove lidt længere tid.
Du skal også vurdere om det er sult der er tale om. Du skriver at han har problemer med luft i maven og får mylicondråber. Hvis han har svært ved at bøvse, så skal du ikke sidde og vente på at bøvsen kommer op. Giv det 10 minutter og kommer der ikke nogen bøvs, så lad ham sove videre. Efter en times tid (mellem 40 minutter og 5 kvarter) så vil han begynde at give sig lidt, smaske, sutte, småklynke og lignende og her er det så bøvsen der skal op. Tag ham op, lad ham komme af med bøvsen og put ham igen, så han kan sove videre.
Ved mavekneb kan det hjælpe at vikle et lunt klæde om maven på ham, lav også cyklebevægelser med hans ben og giv ham lidt mavemassage, hvor du med et par fingre og lidt olie masserer rundt om navlen i cirkelbevægelser.
Håber lidt af ovenstående råd vil hjælpe jer lidt videre.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske