Brev:
Dreng på 5 uger og svært ved at falde til ro om aftenen
24. november 2004
Alder:
1 mdr.
Dreng på 5 uger og svært ved at falde til ro om aftenen
Min lille dreng (på 5 uger), som ellers er rolig og veltilpas, spiser godt, tager på osv., har ofte svært ved at falde til ro, når han skal sove for natten (har stået på i ca. 2-3 uger).
Han plejer at være vågen et par timer om aftenen, hvor han i starten (de første 1½ time) er i godt humør og den sidste ½ times tid begynder at blive pylret og øjnene begynder at falde i. Han bliver så ammet v. ca. 21 tiden og puttet omkring 21.30. Men så begynder han at protestere og klynke og det tager ofte et 1, 2 eller 3 timer før han sover.
Vi giver ham sutten og vugger ham (nogle gange i liften, andre gange i armene). Til tider lykkes dette rimeligt smertefrit, andre gange bliver hans gråd voldsommere og det trækker ud, og vi har da (efter råd fra en sundhedsplejerske) givet ham lidt kamillete (ca. 60 ml) på flaske tilsat lidt sukker (en halv teske). Får han det, falder han fuldstændigt til ro, befinder sig tilsyneladende godt og sover i løbet af kort tid. Kamilleteen ændrer ikke på hans spiserytme om natten.
Mit spørgsmål lyder om dette kun skal bruges som absolut nødløsning (eller slet ikke bør bruges…) eller det er helt ok at give ham det jævnligt? Hvorfor virker det? Afhjælper det en eventuel mavepine, virker det beroligende, eller er det sukkeret, der mætter ham?
Jeg forstår ikke, hvorfor han bliver så urolig på det tidspunkt. Protesterer han over at skulle sove for natten? Jeg tror han er mæt, han har afvist brystet de gange han er blevet tilbudt ekstra (har normalt spist godt inden putning). Han har et stort suttebehov og er glad for sin sut (som for det meste også er tilstrækkelig, men altså ikke altid), om dagen falder han forholdsvist nemt i søvn, og det samme gælder efter, han er blevet ammet om natten (normalt to gange).
En anden mulighed kunne være, at han har lidt problemer med maven (men kan dette variere med døgnet?). Han har en del luft i maven og bliver nogle gange meget anspændt i et forsøg på at få prutterne ud. Man kan se han presser voldsomt, og at det generer ham (han klynker og stønner). Dette gør sig gældende indimellem på forskellige tidspunkter af døgnet og altså også om aftenen.
Har du et bud på, hvorfor han bliver urolig om aftenen, og har du andre gode råd til, hvordan vi kan få ham til at falde til ro?
Med venlig hilsen,
Trine