Svar: Dreng på 5 uger og svært ved at falde til ro om aftenen
24. november 2004
Alder:
1 mdr.
Kære Trine
Din søn er endnu så lille at det endnu må køre lidt efter hans lyst og behov, og du kan endnu ikke lave faste putteritualer og rutiner.
Det er dog meget vigtigt at være opmærksom på at han i kraft af sin alder er begyndt at følge mere med i ting omkring ham. Du kan sikkert fornemme at kontakten til ham er anderledes, han er måske begyndt at smile bevidst og nyder den stimulation han får, når I 'snakker' sammen.
Det at han er mere vågen og opmærksom gør også at han får mange flere stimuli. Du skal derfor være opmærksom på at han ikke bliver overstimuleret. Når han vender hovedet væk er det f.eks. vigtigt at du ikke forsøger at fange hans øjne igen, men lader ham søge dit blik igen, når han er parat til dette. Det er også vigtigt at du sørger for at der i løbet af dagen er lidt ro omkring jer, således at f.eks. fjernsyn eller radio ikke kører hele tiden. Som voksne har vi en evne til at kunne lukke lyde ude og den evne har din lille dreng endnu ikke, derfor er det vigtigt at skærme ham og hjælpe ham til at finde ro.
Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke kamillete til små børn, da der ingen næring er i og da børn bør få deres behov stillet via mælk. Men når det er sagt, så er det min oplevelse, såvel som din egen sundhedsplejerske, at det at få lidt kogt vand er med til at give børn ro i maven. Sukker virker smertestillende og kan derfor have en 'beroligende' effekt. Hvor meget kamillete du kan give, afhænger af hvordan din søn ellers trives og hvordan han tager på. Hvis han ligger lige på grænsen og tager knap 200g på om ugen, vil jeg ikke anbefale kamillete, men nogle ammebørn tager jo 400-500g på om ugen og her er der ikke problmer med at barnet får lidt kamille efter min mening. Du skalaltså være opmærksom på at han får sit mælkebehov dækket og herudfra vurdere om det så er nødvendigt at give kamillete en gang imellem for at skabe ro for den lille familie.
Du kan også lave et lunt omslag og give ham dette om maven. F.eks. en stofble som du folder og stryger og vikler rundt om hans mave. Det kan også være en god idé at give ham lidt mavemassage, hvor du med et par fingre masserer i cirkelbevægelser rundt om navlen i urets retning. Evt. med lidt olie på. Derudover er det en god idé at cykle lidt med hans ben.
Så mavemassage, lidt varme og evt. lidt kamille eller kogt vand (i små mængder og alt efter hans trivsel), putte ham godt i dynen. Et bad om aftenen kan også nogen gange hjælpe.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske