Svar: 8,5 mdr. og vil ikke spise
21. november 2004
Alder:
8 mdr.
Kære Lene
Min første tanke er: Betyder det meget for dig og for din 'moderfølelse' at blive ved med at amme? Hvis det er meget vigtigt for dig, så vil jeg lige præcisere at moderfølelses ikke sidder i brysterne, men i hjertet, og man kan være en ligeså god mor og nogen gange en bedre mor, når man ikke ammer sit barn! :o)
Jeg skriver dette fordi jeg synes du skal holde op med at amme. Din datter har ikke behov for din mælk, men kan trives fint med modermælkserstatning frem til hun er et år. Det er jo rigtig rigtigt flot at du har ammet hende så længe, men nu lyder det som om at det er tid for jer at stoppe.
Hvis din mor har mulighed for at komme igen, ville det være ønskeligt, så du ikke står alene de dage, som uvilkårligt vil være præget af gråd, når din datter beder om brystet og ikke længere tilbydes dette. Du vil dog forbavses over hvor hurtigt din datter vil glemme amningen, som i øjeblikket har så stor betydning for hende.
Jeg tror du har fuldstændig ret i at din datter ikke kan forholde sig til at hun nogle gange kan få lov, og andre gange ikke. Hun kender jo ikke klokken;o) Derfor vil det være bedst at stoppe helt.
Da hun har spist hyppigt hos dig og du derfor sandsynligvis har meget mælk, så kan det godt være nødvendigt at du malker lidt ud, så du ikke får en brystbetændelse. Det skal dog være minimalt, så du ikke stimulerer til mere mælk og du skal derfor kun gøre det, hvis du føler at brystet er meget spændt. Ellers vil mælken stoppe af sig selv i takt med at hun ikke kommer til brystet mere.
Med hensyn til dine spørgsmål, så har din datter ikke brug for amning efter klokken 20. Man kan godt amme om dagen, men som beskrevet vil din datter blive forvirret omkring dette og der er derfor ingen grund til amning i løbet af dagen. I stedet for modermælk skal din datter have erstatning frem til 1 års alderen. Herefter kan hun tilbydes letmælk.
I øjeblikket kan du give hende erstatning, men også sødmælk af kop. Du kan vælge om du i stedet for bryst vil gå over til flaske, men i forhold til hendes alder er der ikke umiddelbart grund til dette, da hun burde kunne tage sit behov af en kop.
Det kan være en fordel at købe blå allomin 2 da denne kan laves både varm og kold, bruges i madlavningen osv. Hvis du ikke kan få dette, hvor du bor, kan du sandsynligvis finde noget tilsvarende.
Med hensyn til at hun skriger efter bryst, eller er sulten, men ikke vil spise, så er det rigtig hårdt! Men vejen frem er at du ikke længere tilbyder brystet og hun derved bliver så sulten og tørstig at hun bliver nødt til at spise noget andet. Det er her at din mor kan komme ind i billedet og som du selv skriver så handler det om at se nogle dage an uden bryst, men nok med gråd.
Det er svært at putte et træt og sultent barn og derfor kan man her godt være tilbøjelig til at give en flaske. Som sagt skal du derfor overveje om dette er vejen frem, da din datter jo så også skal vænnes af med flasken igen. Alternativt, må du putte hende i barnevognen og gå med hende, i håb om at hun så falder i søvn, eller sidde hos hende, så hun ikke er alene. Det er så hårdt at se sit barn græde sig i søvn, ja nærmest umenneskeligt, men hvis din mor kan få hende til at spise lidt, så ved du at hun jo ikke er rå-sulten' og så kan mormor tage over, når det gør for ondt i dit moderhjerte.
Det er meget meget svært for jer begge lige nu, men jeg kan kun præciere igen at du bliver overrasket over hvor hurtigt din datter glemme brystet, når du først er stoppet med at amme.
Jeg ønsker dig alt mulig held og lykke. På mærkværdigvis så løser tingene sig jo:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske