Svar: Natteroderi 6 mdr
21. november 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Rikke
Amning er det mest trygge din datter kender og hun har indtil nu været vant til at blive ammet om natten, samtidig er hun nået til en alder, hvor hun skal til at indtage mere fast føde i løbet af dagen og derfor ikke har behov for amning om natten mere.
Det handler således både om vane (vanebetinget afbrudt søvn) og om at hun skal mættes godt af i løbet af dagen, således at hun ikke vågner om natten for at få bryst, men kan sove videre, med en beroligende hånd eller en tår vand.
Trygheden har hun stadig brug for og netop det at være nær er med til at give tryghed og derfor falder hun i søvn med det samme, hun bliver lagt hos jer. Der er ikke noget udspekuleret i det, det er helt naturligt.
Vi er jo alle forskellige og har alle forskellige meninger om, hvorvidt børn må sove i dobbeltsengen eller ej. Umiddelbart synes jeg at børn skal have lov til at komme ind til forældrene, når de vågner i løbet af natten/morgenstunden og har behov for trygheden for at kunne sove videre. Samtidig er det dog også vigtigt at barnet lærer at sove i egen seng, hvilket jeg også tyder ud fra dit brev at jeres datter allerede gør.
Jeg synes derfor at du skal forsøge at øge måltiderne/indtaget af mad i løbet af dagen og skrue ned for amning om natten. Du kan f.eks. amme hende, når du selv går i seng og så først igen næste morgen, så hun således kommer ind i en rytme, hvor hun kan sove måske 6 timer uden bryst. Ved tørst kan din datter tilbydes vand.
Hvis hun så vågner i løbet af natten, så kan far tage over, fordi han jo af gode grunde ikke kan amme. Han kan putte hende, give hende lidt vand og hjælpe hende til at sove videre. Hen på morgenstunden kan hun så komme ind til jer igen.
Rigtig god fornøjelse og sov godt til jer alle tre.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske