Svar: Sove ude - 6 mdr.
22. november 2004
Alder:
6 mdr.
Hej
I en alder af 6 mdr. burde der ikke være problemer med at din søn sover ude. Det er især i barnets første måned, hvor kredsløbet endnu er lidt umodent, at man ikke anbefaler at barnet sover ude i fugtigt vejr.
Børn må gerne sove ude i klar frost og ned til minus 10 grader. Du skal naturligvis sikre dig at din søn er klædt på efter vejret, at barnevognen er tæt, så han ikke får træk og kuldeindfald fra jorden. Derudover er det vigtigt at du stiller vognen et sted hvor der er en smule læ.
Syge børn bør aldrig sove ude og børn som sover ude, når det er meget koldt, bør ikke være ude mere en 1½-2 timer af gangen. Jo mindre barnet er, jo hyppigere skal man tilse barnet, når det sover og sikre sig at det har det godt.
Børn skal være mere end 1 år gamle, før de er i stand til at fortælle at de fryser og derfor kan børn hurtigt blive afkølet. Små børn bevæger sig heller ikke meget.
Skadelig afkøling kan ske ved lave temperaturer, men kan også ske ved højere temperaturer, såfremt der er vind eller fugtigt vejr. Er du i tvivl om vejret er i orden, kan du derfor sætte dig ved siden af barnevognen på en havestol og derudfra vurdere, hvor koldt det egentlig er, og om dit barn er klædt tilstrækkeligt på og ligger godt nok i læ for regn og vind.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske