Svar: 3 mdr. - sover kun 40 minutter ad gangen
23. november 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Trætte familie
Først tusind tak for dine rosende ord og jeg skal prøve at komme med lidt af mine tanker omkring jeres situation. Jeg forstår godt at I må være udkørte alle sammen efterhånden.
Du har allerede gjort dig rigtig mange tanker omkring jeres datter og hendes signaler og behov, du har også læst 'the no-cry sleep solution' og jeg er enig med dig i, at børn ikke skal græde sig i søvn, men i stedet tilbydes omsorg og lære at forældrene lytter til en og er der for en, når de har brug for det.
Jeg læser dog også ud af dit brev at I har forsøgt rigtig meget, hvilket jo er helt naturligt i håb om at et eller andet vil hjælpe. Problemet er at jeres datter nu har mere behov for en fast rytme/rutine, altså et fast ritual som efterhånden vil give hende genkendelighed og dermed tryghed nok til at kunne falde til ro.
I har prøvet (Citat:) "voksepose, dyne, svøb, egen seng, vores seng, gæsteseng, barnevogn og sofaen. Vi har prøvet stilhed, let støj og megen støj. Vi har prøvet tidligt på aftenen og sent på aftenen, når hun lige gav signal om træthed, og når hun var overtræt". Derudover har I båret rundt på hende, vugget hende, forstyrret hendes søvn ved ændring af hovedstilling osv.
Det har jeg fuld forståelse for og det er gjort i den bedste mening. Det har også være vgtigt for jeres lille pige at få trygheden og den nære kontakt. Nu er hun dog så gammel, at I skal beslutte jer for, hvilken måde I vælger at putte hende på og så derfra begynde at indføre et nyt putteritual. Det tager tid og det kræver masser af omsorg og tålmodighed, men det er vigtigt for hende (og for jer) at at få en mere fast rytme.
Med den alder hun har nu observerer hun meget. Hun oplever rummet hun befinder sig i anderledes, hun fornemmer når nogen går ind og ud af døren, når det pludselig ringer på, hun vender sig efter lyde fra mennesker, fjernsyn osv. og har derfor en alder hvor hun nu får rigtig mange stimuli.
Det er derfor ekstra vigtigt at I finder et mere fast ritual, en mere fast rytme, hvor I hjælper hene med at samle sig og finde ro. Jo flere ting I forsøger med, igen i bedste mening og i håb om at et eller andet vil hjælpe, jo flere stimuli tilfører I hende, og netop det har hun ikke brug for.
Samtidig er 3 mdr´s alderen også en tid, hvor barnet er så stort at det har behov for mere mad. Det giver uro og barnet kræver hyppigere amning - ved at die hyppigere sættes mælkeproduktionen op. Har du oplevet dette? Du skriver at hun ikke spiser meget om natten og ikke har bedt om ekstra mad om dagen, men det kunne jo godt være at netop hendes uro og lette søvn skyldtes et behov for lidt ekstra mad? Hvis du oplever at mælkeproduktionen ikke er så høj pga f.eks. stress, så kunne I jo forsøge med en flaske, bare for at se om det gav en ændring.
Hvordan er jeres datter til at bøvse og prutte, altså komme af med luften? Jeg spørger fordi de 40 minutter ofte kan hænge sammen med at barnet her skal af med noget luft. Hvis hun f.eks. ikke bøvser efter et måltid, så vil luften ofte bane sig vej op og her vil barnet så begynde at møve rundt, smaske og sige smålyde, fordi luften trænger sig på. Her kan man tage barnet op så det kan slå en bøvs og hjælpe det til ro igen, evt. med en sut.
Vær også opmærksom på at hun drømmer meget og det er helt naturligt at børn smasker, småklynker og virker urolige, når de sover. De meget omsorgsfulde forældre tager barnet op med det samme, men nogen gange skal man lade barnet ligge, så det kan falde til ro igen af sig selv. Det er ikke alle lyde man skal reagere hurtigt på, men derimod lige trække tiden lidt og se hvad der sker. I den forbindelse kan det godt være en god idé at lægge barnet på eget værelse, alternativt kan det være en god idé at mor (hvis det især er dig, der reagerer på hendes lyde om natten) bruger ørepropper. Jeg ved godt det lyder tåbeligt og du kan være nervøs for så slet ikke at høre din datter, men for nogen hjælper det at alle 'smålyde' lukkes ude og det kun er den reelle gråd man så reagerer på og den skal du nok høre.
Din beskrivelse af hvordan din datter møffer rundt i søvne og at hun spytter sutten ud, tyder netop på at hun har brug for selv at finde ro og at du skal passe på ikke at reagere for hurtigt på alle hendes lyde.
I øvrigt er det en dårlig vane at give hende sutten igen og igen natten igennem. Du risikerer derved at skulle ligge parat med en hånd og en sut ude af sengen natten igennem også når hun er 8 mdr. Sutten er god at falde til ro på og kan gives enkelte gange i løbet af natten, men ikke hver time eller mere.
Min formodning er at jeres datter sover godt ude, fordi her er ro og hun bliver ikke forstyrret:o) Samtidig er der køligt og børn sover bedst, hvor der ikke er alt for varmt. En temperatur på 16-20 grader er passende. Prøv at tjekke temperaturen i soveværelset. Sørg for at lufte godt ud dagligt, så der er køligt og frisk luft.
Jeres datter skal have lov til at sove når hun er træt. Der er ingen idé i at springe lurene om dagen over eller trække tiden, da hun så bliver overtræt og får endnu sværere ved at finde ro. Med hensyn til eftermiddagsluren, så behøver du måske ikke vække hende efter 3 timer, men kan forsøge at trække tiden lidt og se om ikke hun rører på sig efter 3½-4 timer.
Om hun er ved at vende op og ned på nat og dag... det tror jeg umiddelbart ikke, men det er vigtigt at I skelner disse to ting fra hinanden, således at hun om dagen er i aktivitet, leger, bader, hjælpes med at bevæge sig, pludrer osv. og om natten er der ro, lyset slukkes, der snakkes ikke osv. Hvis hun kan sove i lang tid, så er det hensigtsmæssigt at disse timer ligger om natten. Du kan med fordel putte hende med amning som nu omkring kl 20 og når du så selv går i seng, så tager du hende op og ammer hende igen, imens hun sover. På den måde får du fyldt hende lidt ekstra op og hun kan så sove lidt længere inden hun er sulten igen (igen tager det jo lidt tid at komme ind i denne rytme).
Mine forslag går umiddelbart på at I skal forsøge ikke at reagere for hurtigt, når hun giver lyde fra sig. I skal overveje om en flaske kunne give en ændring. I skal vide at børn netop med en times interval skifter imellem let søvn og dyb søvn, og derfor vil små børn der sover ofte ses urolige netop med en times interval. Det er altså en naturlig søvnrytme og ikke noget I absolut skal reagere på.
Jeres datter har fortsat brug for meget tryghed og nærhed omkring sig og børn er jo forskellige, således at nogen er mere følsomme end andre. Jeg synes slyngen er et fint alternativ, når andet ikke virker, eller når nærheden er nødvendig, men der også skal laves andre hverdagsting. Ellers er det en god idé at putte hende i dynen. Lige nu er hun vandt til at dynen bliver svøbt og det kan I godt fortsætte med, men efterhånden vil I kunne løsne dynen, så det at ligge med dynen om sig, vil være nok.
Det er altid meget svært at rådgive præcist genem et brev og når man ikke kan se hvad der sker. Jeg håber dog at nogen af mine tanker kan bruges.
Jeg vil også lige sige, at hvis I overhovedet har mod på det, så kan det nogen gange være en god idé at bedstemor tager over og passer den lille, bare nogle timer. På den måde kan man nogen gange få brudt den vane man er kommet ind i, eller få startet på en nu rutine. Men I skal ikke gøre det, hvis I ikke føler jer parate til det.
Rigtig meget held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske