Brev:
Opfølgning på søvnbrev og lidt skemad på toppen
16. december 2013
Alder:
6 mdr.
Opfølgning på søvnbrev og lidt skemad på toppen
Hej Helen
Tak for dine svar sidst, dog gav det lidt nye spørgsmål i forbindelse med min dreng på 6 1/2 måned.
Du skriver at han ikke må lægges vågen, men det kommer han jo til, når han skal passes om en måneds tid, så jeg vil egentligt gerne øve det med ham på forhånd samt trappe amningen ned.
Jeg har forsøgt to tilgange til det:
Den første var min sundhedsplejerske som sagde at jeg skulle give ham/tage en kold tyrker, hvor han slet ikke blev ammet i forbindelse med de tre lure om dagen. Han blev så ked af det og jeg fik vældig ondt i brystet at vi kun forsøgte den metode i 1 1/2 dag. Hun mener desuden at han skal spise mere skemad (hun gav ham middagsgrød og sagde at han endnu ikke er god nok til at spise og at det SKAL være bedre i hans alder). Derfor fik jeg besked på at holde med amning om dagen, så han blev sulten til skemad. Han blev også sulten til skemad og spiser med stor interesse og lyst alt hvad han får tilbudt, men jeg har så svært ved at få ham til at sove uden en ammetår (han kan dog sagtens falde i søvn i barnevognen uden amning, men i sin seng går det slet ikke).
Efter at have oplevet hvor ulykkelig og gal han blev, droppede jeg sundhedsplejerskens anvisninger om en kold tyrker.
I stedet har jeg i 2 dage nu forsøgt med at give en lille tår og så trække brystet væk når han er faldet til ro efte fx 15 sek., men han bliver meget sur, skriger hysterisk og er ked af det, og det piner mig at vi skal kæmpe før luren, så han kommer til soveland med en dårlig oplevelse i bagagen. Han får brystet igen af flere omgange og til sidst måske efter 10 - 15 forsøg sover han, lige indtil han skal ligges i sin egen seng! Han er i sovepose, for at gøre skiftet til sengen mindre men det virker ikke rigtig, kan jeg svøbe ham? Han får MME i et glas inden vi går i soveværelset, men han drikker alligevel meget ved mig og så er der ikke plads til skemaden som min SP siger han skal have mere af...
Han er en lille fyr som har et voldsomt temperament og er stædig, jeg er der jo og holder om ham, trøster og schhhser, men det trænger slet ikke igennem, kun brystet kan gør ham tilfreds igen. Han bliver endnu mere sur når han får sutten og flasken går slet ikke, så jeg prøver at holde i hånden (selvom han slår vildt med armene) samt nusse med en nusseklud. Jeg har forsøgt at ligge ned men ham, men så bliver han så gal at han står i en flitsbue og skriger, desuden syntes jeg ikke rigtigt jeg kan holde ham tæt som han gerne vil have i sengen.
Jeg kan se at du skriver til andre at det tager tid, men er det uger eller måneder og kan jeg håbe på at det bare er den først amningsnedtrapning som tager tid indtil han kan genkende rutinen? Det som frustrere mig er at han sagtens kan falde i søvn i barnevognen til middagsluren uden bryst og uden gråd, så det må være rutinen i soveværelset som han kan kobler med bryst og derfor bliver så hysterisk.
Jeg vil gerne give ham en blid overgang så han kender rutinen med at falde i søvn uden amning, inden han starter i dagpleje, men pt. Føler jeg mig som den ondeste mor i verden og har brug for lidt tips til at gøre overgangen letter for ham.
Han skal efter planen på sit eget værelse og sove her i juleferien, hvor vi begge har fri og tid til lidt uro, er det forkert at han skal prøve så mange nye ting lige i en køre/samtidig/ overlappende eller er det en fordel at han kommer i et nyt rum hvor vi kan lave en ny rutine sammen?
Kærlig hilsen
En trist mor.