Svar: Opfølgning på søvnbrev og lidt skemad på toppen
16. december 2013
Alder:
6 mdr.
Kære triste mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af hvad du forsøger og hvad det gør ved både dig og din lille dreng. Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig:)
For det første er det vigtigt, at du har realistiske forventninger til din dreng. Hvis de mål du sætter dig ikke er realistiske, så bliver det en kamp op af bakke og det er synd for både dig og ham. Derfor kommer her lidt bud på, hvad du kan forvente af en dreng på 6 måneder:
Han skal for det første have mælk som en fast del af sit putteritual. Det er helt naturligt at han har brug for brystet - det giver ham ro og hjælper ham med at overgive sig til søvnen. De fleste børn vil i 6 måneders alderen have brug for 6 amninger i døgnet, de drikker ofte mellem 800-900 ml mælk og derudover spiser de så skemad og får lidt vand af en kop.
Han skal ikke lægges vågen i seng - han skal ammes og blive helt roligt og lige der, hvor han næsten sover, så puttes han til lur. Du må meget gerne svøbe ham i soveposen, amme ham og derefter putte ham, netop for at gøre overgangen fra din favn og ned i sengen mindre. Stå ved ham, lad ham mærke dig, lul ham til ro med din nærhed og kærtegn, beroligende ord osv.
Han skal forbinde det at sove med noget trygt og dejligt. Han skal ikke udsættes for en kold tyrker - men skal naturligt være tryg, når han skal sove og amning er natuligt en vigtig del af dette. Han skal ikke græde ulykkeligt og naturligvis skal du amme ham til ro! Der er ikke noget at diskutere her - han er kun 6 måneder gammel.
Han skal have mad i hånden, som han selv kan sidde med, gumle på, øve sig mundmotorisk på. Lad hvert måltid starte med lidt i hånden og følg så efter med skemad. Forsøg at arbejde på en rytme, hvor han får skemad, når han vågner af en lur og tilbydes brystet før han skal sove igen.
Mængden af skemad skal holdes nede, så han stadig har plads i maven til mælken. Det er vigtigt at han får mælk nok dagen igennem, hvis han ikke får dette, så vil han naturligt søge brystet ekstra om natten. Det gør han fordi hans behov for væske naturligt skal stilles. Derfor skal han lige nu have både skemad, vand og bryst om dagen.
Når han bliver 7 måneder, så vil det være passende med 4 amninger dagligt og i 8-9 måneders alderen trappes ned til 3 amninger. Du fortæller at det lige nu ofte lykkes at putte ham om dagen uden at han får brystet og det er super fint - han skal jo netop passes af dagplejer i dagtimerne, men i forhold til hans alder, så skal han altså stadig have mælk om dagen. Du må dog godt prøve at fjerne formiddagsamningen, for at få denne rytme ind og holde fast i at han puttes til formiddagslur uden brystet, men amningen inden middagsluren bør bibeholdes. Dagplejer kan så give ham mme af kop på dette tidspunkt, når hun om en månedstid skal passe ham. Og hjemme skal du naturligvis amme ham.
Han bør få bryst til han er 1 år. Hvis du ikke ønsker at amme ham så længe, så bør du arbejde intenst på at få ham til at tage imod en flaske. Men du vil sagtens kunne amme ham, når I er hjemme og det vil være rigtig dejligt for ham, at I mødes med en amning, når I har været adskilt hele dagen.
Du skriver at du kan se at jeg til andre har skrevet at "det tager tid at trappe amning ned" - og det betyder at det er noget som sker gradvist. Man fjerner stille og roligt en amning af gangen i takt med at barnet bliver ældre, spiser mere og mere skemad, drikker mere vand af kop osv. Antallet af amninger - mængden af mælk - nedsættes naturligt fra nu af og indtil din dreng bliver 1 år. Den første amning der forsvinder er amningen midt nat, så han begynder at kunne sove igennem 5-6 timer - det vil sige blive ammet kl 20, kl 23.30 og igen kl 05 ...
Herefter fjernes amningen inden formiddagsluren, så fjernes amningen om eftermiddagen - og i stedet tilbydes han mellemmåltider formiddag og eftermiddag. Det vil sige at du skal amme tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Og i 8-9 måneders alderen fjernes ofte den tidlige morgenamning - men hos jer amningen inden middagsluren, hvor der i stedet erstattes med mme af kop.
Så det er vigtigt at du netop som du så fint skriver, gør overgangen blid for ham. Du skal stadig amme ham og give ham bryst, mælk og nærhed og han skal naturligt have mere og mere skemad, som erstatter mælken lidt efter lidt :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Tilbydes lidt havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk frugt i hånden at gumle på selv og du følger efter med lidt frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Ammes (eller du forsøger at springe denne over) og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos - der begyndes med lidt kød eller fisk i mosen, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes frisk frugt i hånden at gumle på selv og du følger efter med lidt frugtmos. Du ammer stadig om eftermiddagen.
Powernapper evt. eller den kan nu springes over.
Aften 18: Får ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, og du følger efter med grøntagsmos. Der begyndes med kød eller fisk i mosen. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og begynder herefter at skulle sove videre uden mælk til næste morgen tidlig.
Når natamningen skal trappes ud, så handler det i første omgang om, at du fylder ham ekstra godt op sen aften. Han må meget gerne blive ammet fra begge bryster her, så han er fyldt godt op. Når han så vågner og søger brystet kl 03 så giver du ham det, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og igen, han vil protestere og her giver du ham naturligt brystet igen og når der så ro på ham, så lirker du igen brystet ud af munden. Det kan godt være at du skal gøre det mange gange, men tilsidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.
Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du stadig have ham ved siden af dig. Det er her, hvor det vil være godt at du ligger ned og ammer- hvis du kan. Han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen.
Stille og roligt kan du så arbejde på at han kun ligger ved siden af dig og selv ikke får brystet, men kan komme videre i søvnen netop med kærtegn og nærhed. Du kan med fordel gøre det, at du fjerner tremmerne fra den ene side af hans seng og koble sengen til din. På den måde kan han lære at sove i egen seng og du kan ligge i din seng, samtidig med at du så kan berolige og betrygge og lige hjælpe ham videre i søvnen, når og hvis han vågner om natten og har brug for det.
Og når han mestrer dette og du oplever at det fungerer, så kan I flytte ham på eget værelse:)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt ro at vide, hvad der er realistisk at arbejde videre med:)
Jeg vil anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om børn og søvn":)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske