Brev:
Lidt af en natteroder
16. december 2013
Alder:
9 mdr.
Lidt af en natteroder
Hej Helen
Vores søn på snart 10 måneder (fra 28. februar) har siden han var ca 5 måneder været lidt af en natteroder.
Han er forholdsvis nem at få til at sove - indtil han var ca. 7-8 måneder kunne vi ligge ham uden at skulle holde ham i hånden, men de sidste måneder har vi skulle sidde og holde i hånd / holde en hånd på ham 5-10 minutter før han sover. Hvis vi ikke gør det, er han ked af det / urolig. Vi har prøvet, hvor vi har puttet og så gået fra ham, for at gå tilbage og berolige / trøste så snart han er blevet ked af det. Enkelte gange er det lykkes os, at få ham til at falde i søvn selv, men oftest er det endt med, at vi til sidst bliver siddende hos ham og holder ham i hånden, da han bliver så ked af det. Når vi gør dette falder han næsten altid hurtigt i søvn. Har du en ide til, hvordan vi kan få ham til at falde i søvn selv?
Hvor det har været nogenlunde lige til at få ham til at falde i søvn, er det noget andet når det kommer til søvnen i løbet af nætterne. Han har endnu ikke tilnærmelsesvis sovet igennem, og sover ofte kun 1-2-3 timer af gangen om natten - enkelte gange kan han dog sove fra fx 19.30-01.00.
For nogle måneder siden ville han vågne (i egen seng) et sted mellem 23-01. Vi ville så sidde hos ham i alt fra 1/2 - 2 timer. Nogle gange ville han falde i søvn igen i 1-2 timer, hvorefter rutinen kunne starte forfra, og vi skulle sidde ved ham i længere tid. På et tidspunkt i løbet af natten har vi givet op - enten ved første gang han vågnede eller ved anden gang - og han er kommet ind i vores seng. Her er han så faldet i søvn med det samme og er sovet fint derefter.
Det har desværre ikke være tilfældet den sidste måned ca. Han er fortsat vågnet mellem 23-01, og har så været meget urolig i egen seng (vendt og drejet sig, villet holde i hånd, har moslet rundt - hvis vi bare har ladet ham ligge, bliver han meget ked af det) og er først faldet i søvn efter meget lang tid (op til 2 timer). Det er stort set hver gang endt med at vi forholdsvis hurtigt har taget ham over i vores seng. Hvor det tidligere har fået ham til at falde til ro, fortsætter han roderiet, hvilket holder os vågne. Så kan han ligge sådan i alt fra 1/2 - 1 time, hvorefter han sover 1/2-1 time, og sådan fortsætter det resten af natten.
Vi mener selv, at vi har et godt putteritual, vi holder fast i stort alle aftner, med aftensmad, leg, i nattøjet, en flaske, børstet tænder, og så i seng med en natsang.
Indtil for ca. 1 måned siden stod hans seng på eget værelse, men har stået på vores soveværelse den sidste tid, for at vi ikke har skullet sidde på en stol i lang tid på hans værelse hver nat. Det virker ikke til at det har gjort noget ved hans søvnmønster, at han nu sover på vores værelse.
Er det mon blot et barns udvikling, og vi derfor må væbne os med tålmodighed før det vender af sig selv? Eller er der mon noget, vi kan gøre - en kamp vi kan tage, eller noget vi kan gøre anderledes?
Med venlig hilsen
A og M