Svar: Lidt af en natteroder
16. december 2013
Alder:
9 mdr.
Kære A og M
Tak for jeres brev og velkommen til :)
Der er ingen tvivl om at jeres dreng lige nu gennemgår en stor udvikling, som naturligt påvirker hans søvn - både at det er svært at overgive sig til søvnen og også at han har svært ved at sove roligt, når han endelig sover.
Det handler om at han lige nu er i separationsfasen - den er ofte værst i 8-10 måneders alderen og det handler om at han lige nu øver sin selvstændighed, øver sig i at bevæge sig mere væk fra jer og være mere på egen hånd.
Fra at have siddet på skødet, har han siddet ved jeres fødder. Så kan han sidde et par meter væk på gulvet. Han er nu måske begyndt at kravle, og kravler lidt væk, han kikker efter jer, skal lige tjekke at I er der. Kravler måske hen til jer, skal lige have et stort kram og tør så bevæge sig lidt ud på egen hånd igen ...
Når I er andre steder eller har gæster, så vil han helst være på jeres skød eller i jeres favn. Han studerer verden, omgivelserne, de andre personer på afstand. Når han sidder hos jer, så føler han sig tryg, så er han hos sin trygge base og derfra tør han godt snakke lidt med de andre og har overskud til at kikke på, hvad der sker - men han har brug for at have jer tæt på sig og han bryder sig ikke om at nogen prøver at tage ham eller hvis nogen snakker for meget med ham ...
Når I går fra ham - f.eks. lader ham være i stuen og I går ud i køkkenet, eller hvis I går på badeværelset eller lignende og han ikke kan se jer, så vil han ofte blive ked af det. Han vil græde, protestere og kan blive helt utrøstelig. Når I kommer tilbage og han ser jer igen, lyser han op i et smil, lykkelig over at finde ud af at I ikke var forsvundet ...
Denne reaktion hører alderen til og det er det man kalder for "separationsfasen". I denne fase, hvor han øver sig i at være mere på afstand af jer, så vil han naturligt også blive mere klyngende, mere tryghedssøgende. Han har rigtig meget brug for jer, brug for at mærke jer, brug for at vide at den fase base er der. Han har brug for at føle sig godt knyttet til, for at kunne separere sig. Og I ser det så også når han skal sove. Om aftenen hvor roen skal falde over ham, så vil han søge jer ekstra meget. Det er vigtigt for ham, at han kan se jer og det er vigtigt at I lige bruger tid på sengekanten, hvorved han så falder trygt i søvn.
I takt med at han bliver ældre, bedre til at komme omkring på egen hånd, begynder at kunne kravle fra rum til rum, rejse sig ved tingene osv. så vil han blive mere rolig igen og vil turde lidt mere selv. Og når han så begynder at gå - så vil man ofte se at der igen kommer en sådan fase, hvor han på den ene side vil op, klynger sig, har brug for at være på arm og derefter så vil ned igen, prøv lidt på egen hånd.
Den store motoriske udvikling, der sker med ham om dagen, vil naturligt også påvirke hans nætter. Han øver sig motorisk, øver sig i at kravle, skifte stilling, rejse sig osv. både når han er vågen og også når han sover. Derfor ser man tit at børn i denne alder i søvne får sig lagt op i kravlestilling, de vender og drejer sig, klynker, græder, protesterer over at "ligge forkert" og har brug for hjælp til at blive lagt ned igen. Man kalder det "headbanging", når barnet gentagende gange kan findes liggende i kravlestilling og slå hovedet ind i gavlen på sengen.
Og han drømmer også rigtig meget lige nu - alt hvad han oplever om dagen, skal naturligt bearbejdes i søvne og dermed i drømme. Og det betyder at han også af den grund kan ligge uroligt, snakke i søvne, græde i søvne, nogle gange også grine i søvne - fordi der er mange ting at bearbejde...
Så ja - et eller andet sted, så er der tale om udvikling og en periode, hvor I er nødt til at væbne jer lidt med tålmodighed. Men når det er sagt, så er der dog et par ting, som kan være gode at overveje :)
Det er f.eks. rigtig godt at holde fast i jeres rutiner om aftenen, genkendelighed giver tryghed og dermed større ro. Det kan være en god idé at I nu begynder at indføre en godnatgrød som en fast del af hans putteritual. Det at få en grød kan give god ro i maven og dermed også nogle gange i kroppen. Det kan være en havregrød eller flerkornsgrød og den serveres i køkkenet efter et evt. bad og således adskilt fra aftensmaden.
Et bad der ligger godt en time før han puttes kan også have god effekt. Det kan være med til at give ham større fysisk ro og hjælpe ham til motorisk at sove mere roligt. Badet afsluttes med frottering i håndklædet, smøre med creme, lidt massage eller lignende og så nattøj.
I skal overveje om det vil være en god idé at I begynder at give flasken i soveværelset. Det at skulle gå i seng og skulle overgive sig til søvnen betyder adskillelse fra forældrene, og det er naturligt svært for små børn - især når de er i separationsfasen:) Derfor er det en god idé at lade putterutinerne foregår i det værelse, hvor han forventes at sove. Hvis han får flaske i stuen og I derefter går i værelset, så er der en risiko for at han oplever det at skulle i seng som noget ubehageligt. I forlader jo det hyggelige, det rare for at komme i seng og signalerer derved at nu slutter det dejlige og i stedet starter "den forfærdelige" separation. Det kan derfor være en idé at overveje om flasken skal gives, hvor I ønsker han skal sove.
Det betyder at I om aftenen f.eks. kan have en rytme, hvor han får aftensmad kl 18 og spiser familiemad. Herefter kommer han i bad, frotteres, gøres klar til natten, så tilbydes han en godnatgrød i køkkenet f.eks. kl ca 19.30, herefter får han børstet tænder og så får han flaske på værelset og falder i søvn der.
Med hensyn til at holde i hånd, så lyder det som om at han lige nu har rigtig meget brug for dette og at det er vært at prioritere, når han herved sover i løbet af 10-15 minutter. Det er rigtig godt givet ud, fremfor at han græder sig i søvn og forbinder det at sove med noget som ikke er rart. Når han bliver ældre, så vil I kunne indføre en godnathistorie og det vil være helt naturligt at I her er nødt til at få jeres hånd, for at kunne bladre side. Han er altså nødt til at slippe jer, så I kan skifte side og læse videre og på den måde kan han stille og roligt lære at sove uden at I behøver holde fast i hinanden hele tiden.
De fleste børn vil også i 12-18 måneders alderen begynde at tage en puttebamse eller ligende bevidst til sig og vil således have noget andet de kan ligge og holde i, som naturligt bliver substitut for mor og far....
I må dog godt allerede nu prøve om I kan erstatte jeres hånd med noget andet han kan holde i. Det kunne være en putteklud, en sut - evt. koble de to ting sammen og se om det kan lykkes på den måde at minimere behovet for jeres hånd, men det er ikke sikkert han vil acceptere det, når han ikke er ældre :)
Jeg håber I kan bruge disse tanker videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)
Og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske