Svar: 4 måneder og vågner konstant om natten
17. december 2013
Alder:
4 mdr.
Kære Ditte
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at du har fået lyst til selv at skrive til mig, efter at have fulgt med på sidelinjen... Og tak for din uddybende beskrivelse af jeres lille dreng og hele jeres situation.
Han er jo i sandhed et lille mirakel og sikke et forløb. Det må have været rigtig svært for jer og chokket og hele situationen må stadig sidde i kroppen. Jeg tror, der går noget tid, før I helt kommer jer over dette - og det vil naturligt påvirke jeres måde at reagere overfor ham på, for han skal naturligvis have alt den nærhed I kan give ham og mærke at I er der for ham! Ingen tvivl om det. Men angsten for at miste ham, sidder naturligt i jer, de mange ubehagelige episoder på sygehuset osv. Det spiller naturligt alt sammen ind, og kan naturligt godt være medvirkende årsag til at jeres lille dreng er så tryghedssøgende, som han er.
I skal dog ikke på nuværende tidspunkt ændre på noget. Jeg synes det lyder så fint det du fortæller - det lyder så rigtigt, at du har valgt at have ham så tæt på dig som muligt, give ham så meget nærhed og fysisk kontakt, som han har vist behov for og tingene ændrer sig jo lidt hele tiden. Det er rigtig fint at I nu lader ham sove i slyngevuggen og det er også rigtig fint at du f.eks. vælger at trille ham i barnevognen eller vælger at lægge dig med ham, for på den måde at få ham til at sove længere lure - det er en fin prioritering.
Det går også stille og roligt fremad. Han er naturligt tryghedssøgende - sådan tror jeg også han er som person, det er en del af hans personlighed - men han begynder at kunne være lidt mere på afstand af mor. Når jeg læser dit brev, så fornemmer jeg at han begynder at acceptere far lidt mere, at far stille og roligt kan komme mere på banen og det er rigtig godt, for det vil naturligt aflaste dig og det er også vigtigt at de to danner bånd:) Og jeg tænker at I godt må begynde at inddrage far i nogle faste ting i løbet af dagen. At det f.eks. er far, som giver jeres dreng et bad om aftenen og putter ham i nattøj osv. Så far er en del af dette ritual og så mor får lidt frirum netop her. Han skal naturligvis ammes før og efter badet, men alt det praktiske omkring bad, bleskift, smøre med creme, lidt massage, leg, nattøj osv. det kan far gøre.
Han behov for brystet, når der sker noget uvant, lyder ikke til at hænge sammen med behov for mælk, men netop behov for trygheden - og du kan naturligvis godt blive ved med at forsøge med en sut, du kan også prøve om din lillefinger (renvasket) nogle gange kan aflede og give lidt trøst, så han ikke behøver brystet i munden hver gang, men lærer at komme lidt væk fra dette. Men når det er sagt, så tænker jeg at I er rigtig gode til at aflæse ham og tyde hans signaler og når han viser behov for brystet og trygheden ved brystet, så skal I naturligvis også lytte til dette. Han er stadig bare et lille myr, som naturligt har rigtig meget behov for nærhed og tæt fysisk kontakt og det er vigtigt at give ham dette - netop for at han senere får lettere ved at "slippe jer" lidt:)
Hans alder og udvikling spiller naturligt også ind og du har fuldstændig ret, når du spørger om det ikke har betydning. Netop med den alder jeres dreng har, så begynder mange børn at få lidt angst for fremmede - de kan pludselig græde voldsomt, når andre kikker på dem eller hvis en person pludselig griner højt, eller de hører et andet barn græde. De er i den alder meget bevidste om, hvorvidt de er i favn hos mor eller en anden, om de er hjemme eller ude og der skal ikke så meget til, før de bliver overstimulerede og dermed ekstra urolige og grædende. Det er svært, for samtidig har de også en alder, hvor de skal stimuleres og rigtig gerne vil følge med, så det er svært at finde balancen mellem, hvornår det er tilpas og hvornår det så bliver for meget - men igen, det lyder som om at I er ret gode til det og at I skal blive ved med at gøre det I gør :)
Jeg kan forestille mig at I får mange kommentarer som "behøver han at få det bryst i munden hele tiden?", "er han ikke snart for stor til at hænge på mor?", "der sker vel ikke noget ved at I lader ham ligge lidt alene?" osv. Og til det kan jeg kun sige "lyt til jer selv og det I fornemmer føles rigtigt!" I skal gøre det, som I instinktivt fornemmer er godt for jeres dreng, det der lige nu virker og ikke tænke så meget over, hvorvidt det er dårlig vane, uhensigtsmæssigt eller andet. Han er som sagt bare 4 måneder gammel og han skal nok lære at sove uden at være i favn og uden at behøve brystet, men lige nu har han brug for det og det er okay :)
Så hvad skal du gøre for at få dine nætter bedre ... Du kunne overveje at koble hans tremmeseng til din seng. Fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen, naturligvis sikre at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt og sikre at der ikke er en "revne" mellem sengene, som han kan trille ned i. På den måde kan du stadig sove sammen med ham, men han kan ligge lidt mere på afstand af dig og stille og roligt lære at sove i sin egen seng. Du kan altså lige nu arbejde lidt på at øge den fysiske afstand mellem jer, så han stadig får din nærhed, fysiske kontakt, kærtegn - du kan lægge en hånd over på ham, lade ham mærke dig, give ham roen osv. men så han stille og roligt kommer lidt på afstand af dig. Og samtidig også lærer at sove i tremmesengen om natten.
I kan også overveje om en flaske sen aften, evt givet af far, vil kunne give lidt mere ro og aflaste mor lidt ... Du skriver at amningen fungerer godt og det lyder også sådan, så det er også fint at holde fast i det. Men hvis I ønsker at far skal mere på banen - også i tiden fremover og mor ikke har lyst til at amme til lillemanden er et år, så kan det være en god idé at introducere en flaske nu. Bliver han meget ældre, så kan I risikere at han ikke vil acceptere den. Modermælkserstatning kan mætte lidt mere end modermælk og gøre at nogle børn sover et lidt længere søvnstræk på en flaske, men nogen garanti er der naturligvis ikke. Ekstra mælk kan dog være en udmærket overgang før skemad i nogle familier...
Og igen - hvis du rigtig gerne vil amme, og amme så længe som muligt, så skal du naturligvis gøre det. Det er super flot at du har fået amningen op at køre og ammer fuldt med den start I har haft - det er rigtig godt gået! Stort skulderklap for det! Og nogle kvinder vil naturligt derfor ikke ændre på amningen og det er helt okay. Men andre kvinder har dårlig samvittighed over måske at ville give en flaske, nu har de jo kæmpet så meget for at få amningen til at fungere, så de føler ikke de kan tillade sig at give flaske ... men det kan man naturligvis godt.
Jeg skriver derfor flaske som en mulighed, det er noget I kan forsøge - ikke noget I skal forsøge, men en overvejelse - jeg ved jo ikke, hvordan du har det med det hele:)
Håber I kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt ro med på vejen. Du spørger om han kan være high need - og ja, det kan han godt, men det er svært at svare på, for der er mange forskellige faktorer der spiller ind hos jer, så det må tiden vise:)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god jul :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske