Brev:
Skemad forsinkelse
17. december 2013
Alder:
5 mdr.
Skemad forsinkelse
Kære Helen - vil du yde mig lidt førstehjælp?
Jeg har siden min dreng fyldte 4 måneder forsøgt med skemad.
Han kan stadig ikke rigtig svøbe om skeen/forstå "konceptet", men det bliver da til nogle teskefulde ad gangen - selvom en del ryger ud / ved siden af.
Problemet er og har været, at grød ser ud til at give ham ondt i maven. Jeg gør det, at jeg giver noget forskellig grød en gang hver uge, nu har jeg prøvet alle de opskrifter du har indtil 6 mdr. Der går en hel uge indtil hans mave er i orden igen (hvor jeg så forsøger anden grød). Afføringen lader vente på sig, den er ikke hård, men han vrider sig osv - kort fortalt - ja de klassiske tegn på ondt i maven.
Jeg har forsøgt at lave den på vand, MME, brystmælk.
Det gør os noget kede af det, men samtidig vil vi jo gerne i gang med at udvide mad sortimentet.
Nu hvor han snart er 6 mdr - kan vi så gribe det anderledes an? Eller er hans mave virkelig bare enormt sart og kræver længere tid?
Samtidig kan jeg mærke, at jeg næsten bliver angrebet af sådan en angst for om han nu også for nok ernæring fremadrettet. Jeg har stadig ikke mange kræfter at give af, og min mand er træt, når han kommer hjem, så vores egen aftensmad består ofte bare af havregryn eller musli og A38. (Jeg har talt med lægen/SP igen, og de siger blot at det er normalt, at jeg er så drænet for energi/trist, grundet en hård start og en hård periode nu, og at det vil gå over, når tingene bliver lettere :/)
Der hvor du virkelig kunne give mig en stor hjælp er hvis du kan skitsere en hverdag for os rent ernæringsmæssigt mht. min søn, som tingene er nu. Gerne meget simpelt og uden for mange eksotiske ting (Jeg kommer ikke meget ud, så har ikke adgang til særlig gode dagligvareforretninger med stort udvalg)
Når jeg forsøger at læse din madbog så finder jeg det helt uoverskueligt (Og det er ikke din fejl som forfatter naturligvis! Jeg kan bare ikke overskue det) Jeg ved simpelthen ikke hvorfor lige dette er noget, jeg er så skræmt over!
Kan jeg forsøge havregrød nu? Jeg synes at have læst dig skrive, at der vist snart skal kød/fisk blandes i, men hvordan gøres det rent praktisk?
Jeg er godt klar over, at det er en stor tjeneste jeg beder om, så intet jag, svar bare når tid er, og prioritér det ikke over andre henvendelser, der er lidt mere acceptable!
Jeg er ked af at min søn skal lide under at hans mor finder tingene en smule skrækindjagende nu, det er mit ønske at han ikke skal mærke til det.
Vi spiser ofte masser af grøntsager og frugt herhjemme, kartofler, peberfrugter, banan osv., det må være muligt at kunne integrere det her til min søn med tiden, så det bliver en helhed og føles mere overskueligt. Eller ville det gavne mig mere "blot" at indkøbe færdig lavet mad, så det er mere enkelt? Jeg vil dog min søn det aller bedste og er i tvivl om færdiglavet mad er ligeså godt som hjemmelavet.
Arj en frygtelig rodet henvendelse, jeg beklager! Og siger samtidig tak for din tålmodighed og hjælp og god jul til dig ligeså!
Ps. Min søn fuldtidsammes stadig og tager fint på, og er ellers en virkelig glad dreng, der har let til smil og synes at stortrives.
Han har dog en del opvågninger især om natten, hvor han rent motorisk ligger og roder meget rundt og har brug for at blive holdt sammen på af en svøbt dyne eller andet, ofte hjælper det kun at tilbyde brystet. Måske han ikke får nok at spise om dagen, selvom jeg bruger alle tricks i bogen hertil.