Svar: Skemad forsinkelse
17. december 2013
Alder:
5 mdr.
Kære søde du
Tak for dit brev :) Det er rigtig godt du skriver, og du skal bestemt ikke have det dårligt med at skrive og stille spørgsmål - det er jo netop derfor brevkassen er her:) Jeg svarer jer alle sammen i den rækkefølge brevene kommer ind og ingen spørgsmål er "dumme"! :)
Jeg synes, det vil være en rigtig god idé, hvis du kan købe et udvalg af forskellige færdige produkter. Det vil lette dig rigtig meget i hverdagen og din dreng vil få en varieret kost. Du kan lave meget lidt, så der går ikke ret meget til spilde og det vil også give dig en god fornemmelse, at han kan spise det du laver og at du ikke skal smide så meget ud. Samtidig er det hurtigt at lave og konsistensen vil lige nu sandsynligvis passe rigtig godt til ham :) Og ja - du må gerne give ham færdiglavet babymad - det er ernæringsmæssigt rigtig fint og hen af vejen kan han så begynde at få mad, der tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad.
Jeg vil anbefale at du køber grødprodukter, som skal blandes op med vand. Det laves ofte ved at du tager vand fra den kolde hane, koger det og afkøler det og herefter tilsætter du grødpulver og rører rundt. Hvis grøden er for tyk, så kan du tilsætte lidt mere vand, hvis grøden er for tynd, så kan du tilsætte mere grødpulver. Der er tilsat modermælkserstatning i grødpulveret, så han får mælk den vej igennem. Og du skal ikke bruge kræfter på at malke ud og bruge modermælk.
Køb grødprodukter til børn i alderen 4-6 måneder, så han får grød, der ikke indeholder gluten. Når han bliver 6 måneder kan du variere yderligere med grødprodukter til børn fra 6 måneders alderen - han bør først få havregrød fra 6 måneders alderen.
Jeg vil også anbefale dig at du køber babymos på glas eller frost. Også her kan du købe produkter til alderen 4-6 måneder og når han er blevet 6 måneder må du købe produkter fra 6 måneder - som f.eks. begynder at indeholde lidt kød. Lige nu kan han f.eks. få gulerod og kartoffel, pastinak og kartoffel, gulerod og pastinak.
Han må også gerne få lidt frugtmos og bærmos. Dette kan du også købe på glas eller frost. Det kan f.eks. være sveskemos, æbler og blåbær, æble og banan, æble og pære.
Jeg vil anbefale dig at variere hans indtag, så han nu tilbydes en lille smule skemad 2 dagligt - det vil sige frokost og aften - og morgengrød kan han så begynde med, når han bliver 6 måneder.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen: Tilbydes bryst og sover videre, ammes igen, når han er ved at vågne, så dagen starter ofte også med en amning.
Formidag: Tilbydes bryst og puttes til formiddagslur
Frokost: Tilbydes lidt grød - må gerne få lidt frugtmos på som topping, vand af kop. Du kan lige nu give f.eks. majsgrød, hirserød, risgrød - det kan du købe i en pakke til babyer. Du må gerne variere mellem de forskellige typer fra dag til dag.
Bryst og puttes til middagslur
Eftermiddag: Bryst og sover dagens 3. lur som ofte er en kort powernap
Aften: Tilbydes lidt grøntsagsmos. Det kan være med gulerod, kartoffel, pastinak - det kan du købe på glas eller frost. Vand af kop.
Bryst og puttes til natten
Sen aften: Bryst og sover videre
Midt nat: Bryst og sover videre
Det er altså helt okay at du lige nu vælger at give din dreng færdiglavet babymad. Det giver ham både variation og forskellige næringsstoffer og vil samtidig hjælpe dig i hverdagen - og han vil sandsynligvis godt kunne lide det :) Og du må godt variere mere end du gør - også selvom han lyder til at have lidt maveproblemer.
Og stille og roligt vil det så naturligvis være rigtig godt, hvis du kan lave mad til ham af de fødevarer som I andre spiser og han kan, når han bliver 6 måneder, få stort set alt - muligheden for at variere og tage udgangspunkt i jeres mad, bliver derfor naturligt større på sigt. Han kan i 6 måneders alderen også få en større variation af grøntsager og frugt, som I jo er glade for at spise :)
Du skriver at du gerne vil det allerbedste for din søn - og det allerbedste er, at du gør det, som du føler virker bedst hos jer lige nu og det lyder til at være at købe færdiglavet babymad, og det skal du have det godt med! Det er naturligt at du synes det er rigtig svært og din "angst for om han får næring nok" er meget naturlig. Det at kunne give sit barn mad, give sit barn næring, er jo et basalt behov - det er vigtigt at han spiser og det er du naturligt klar over. Så derfor fylder det rigtig meget og det betyder meget for dig, at du kan få ham til at spise :)
Den natlige uro og søgning mod brystet kan naturligvis godt skyldes et øget behov for mælk i dagtimerne og det er vigtigt at han ikke tilbydes så meget skemad, at han ikke har plads i maven til mælken. Det er bedre at han spiser et par skefulde grød til max en halv dl og så også spiser godt ved brystet, end at han spiser større mængder grød eller mos og ikke drikker mælk nok. Og det er stadig helt normalt, at han ikke helt mestrer det at spise af en ske. Det er naturligt svært for ham. Han er jo stadig bare en lille dreng:)
Den natlige uro kan dog også sagtens skyldes alder og udvikling. Der sker rigtig meget med ham nu, han drømmer mere, bruger sig selv mere bevidst, er meget opmærksom på, hvad der sker omkring ham og alt hvad han oplever skal bearbejdes i søvne. Samtidig er han motorisk også mere aktiv og ligger derfor også mere uroligt om natten. Det vil være rigtig godt at du prøver at hjælpe ham til fysisk ro med dine hænder og nærhed, evt. putter ham i sovepose eller lignende, som hjælper ham til at holde lidt fysisk sammen på sig selv :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Og også rigtig god jul til jer alle 3 - måske får I lidt mere ro på i juleferien, hvis far er hjemme, så I kan hjælpe hinanden. Det håber jeg:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske