Brev:
Søvn 7 mdr.s alderen
23. november 2004
Alder:
7 mdr.
Søvn 7 mdr.s alderen
Kære Helen
Vores lille dreng på 7 mdr. har pludselig skiftet sovemønster. Nu mener han, at tiden til at stå op er kl. 3 senest 3.30 om natten. Intet kan få ham til at sove igen, først snakker han ca. 15 min., og derefter græder han til vi står op, og det uanset at jeg sidder med ham i armene! Så er han vågen til ca. kl. 6, og sover så ca. 30 min.
Igen kl. 8.30 sover han mellem 30 min. og en time, og er jeg heldig sover han middagssøvn mellem 1 og 3 timer, men det sker ikke hver dag. Nogle dage vågner han så snart barnevognen holder stille, og andre dage vil han ikke sove til middag.
Han sover så ikke før omkring 18.30 til 19.00, her får han lidt mos, men er ofte alt for træt til at spise ordentligt. Så vågner han ca. 23.30, og får vælling, ja, og derefter er det altså op.......kl. 3!
Han får stadig allomin 1, drikker kun mellem 500 og 800 om dagen, han får risgrød til frokost og spiser en hel deciliter. Han får selvfølgelig mad når han vågner om natten, men det virker ikke som om det er problemet, og faktisk har han jo også sovet længe på det tidspunkt.
Kan vi gøre noget? Vi kan ikke holde ham ekstra vågen, da han er så træt kl. 18.30 at det er umuligt. Vi har prøvet at vække ham kl. 2 og give ham mad, så tager det kun ca. 30 min, at få ham til at sove igen. Det har kun været sådan i lidt over 14 dage, så mon ikke det ændrer sig igen?
Egentlig tager vi det ikke selv så tungt, men efterhånden som vi konstant får at vide at han sover for lidt, det er unormalt og synd ect. bliver man da lidt bekymret... Han virker ikke selv, som om det generer ham synderligt, nogle dage kan han selvfølgelig være lidt ekstra træt, men det regulerer han som regel dagen efter. Ellers er han glad og tilfreds som han plejer at være.
Måske er det ved at være tid til 3 skemåltider (er først begyndt på mos for 3 uger siden, er født ca. 2 mdr. for tidligt)?
Med venlig hilsen
Morgenfrisk mor