Svar: Søvn 7 mdr.s alderen
23. november 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Morgenfriske mor
Ja det må du nok sige, han er sandelig tideligt på den:o)
Umiddelbart så tror jeg der er en sammenhæng imellem kost og din søn søvn eller opvågning om natten.
Det er lidt svært ud fra dit brev at vurdere, hvorvidt din søn er klar til et tredie skemåltid, men det kunne umiddelbart være en løsning. Du skal her være opmærksom på at grødmåltider kun bør udgøre 2 af de daglige måltider, øvrige måltider bør være grøntsagsmos. Det er et forsøg værd.
Derudover så kan det måske hjælpe er at skifte til allomin 2, som også er et fuldgyldigt præparat. Det vil sige at barnet kan leve af dette alene. Det mætter på nogen børn lidt mere og så har det den fordel at det også kan serveres af en kop til skemaden og iblandes grøden mv.
Med hensyn til søvnbehov så er det jo meget forskelligt. Nogen børn sover rigtig meget og andre meget lidt. Når man vurderer om barnet får nok søvn, må man derfor se på hvordan barnet i øvrigt trives og hvis din søn er glad og smilende og vokser og udvikler sig som han skal, så har han det jo godt.
Hvis man skal sætte lidt tider på hvor meget børn på hans alder sover (koorigeret alder taget med i betragtning) så vil de fleste børn have behov for 2-3 lure i løbet af dagen, som tilsammen udgør mellem 3-6 timer ialt. Derudover vil barnet sove ca 10 timer om natten.
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske