Svar: Fryse skemad
3. januar 2014
Alder:
5 mdr.
Kære Linda
Rigtig godt nytår og tak for dit brev:)
Du kan lave grøntsagsmos af både friske og frosne grøntsager, og du må gerne fryse mosen ned. Der kan naturligvis ske et lille tab af vitaminer, når du koger, fryser ned, varmer op - uanset om du bruger friske eller frosne grøntsager, men det burde være uden betydning.
Jeg anbefaler, at du laver en ren mos uden mælk og fedtstof, men først tilsætter dette, når du varmer mosen op og gør den klar til servering. Når din datter i 6 måneders alderen skal til at have kød og fisk i mosen, så kan du også tilsætte dette før servering.
Omkring frysning og optøning gælder følgende retningslinjer:
- Frys maden ned i plastbøtter beregnet til babymad og frost. Det anbefales ikke at bruge isterningebakker, da de kan afgive stoffer til fødevarer.
- Temperaturen holdes på -18 grader eller derunder og så kan babymaden holde sig ca. 1 måned i fryseren.
- Babymad, der har været frosset må aldrig fryses igen, det betyder at rester af optøet babymad skal kasseres.
- Kød og fisk (fra 6 måneder) optøs i en skål i køleskabet. Skal det gå hurtigt kan man optø i en plastpose i koldt vand. Optøning i varmt vand frarådes på grund
af stor bakterievækst.
- Frugt og grønt, som skal koges, optøs direkte i gryde fra fryser. Herved bevares smag, vitaminer og mineraler bedst.
Du skal være opmærksom på at i takt med at din datter bliver ældre, så vil det være rigtig godt at hendes mad, tager udgangspunkt i jeres mad. Det vil sige at du kan lave mos af de grøntsager I selv spiser til aften. På den måde sikrer du din datter så stor variation som muligt. At fryse en stor portion ned i mindre portioner vil jo gøre at din datter får det samme aften efter aften ... Hvis du derimod tager nogle af de grøntsager som I andre skal have at spise, koger dem og moser dem, så vil hun naturligt få mere variation og samtidig vænne sig til at spise samme mad som I andre:)
Grøntsagsmos og grød kan holde sig et døgn i køleskabet. Du kan derfor også vælge nogle gange at lave dobbelt portion, og f.eks. give det samme to dage i træk og hveranden dag så lave noget nyt.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre - fortsat god appetit:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske