Brev:
Datter holder fest om natten
3. januar 2014
Alder:
4 mdr.
Datter holder fest om natten
Kære Helen
Jeg har fulgt med i din gode brevkasse i mange måneder, og jeg har selv et spørgsmål ang. min datter på 20 uger. Hun er en pige på 6,5 kg og 65 cm lang. I nu over en måned har jeg oplevet, at hun holder nattefest oftest fra kl. 2-3 tiden og 2 timer frem. Jeg vil høre, om der er noget, vi kan gøre for at påvirke hende soverytme og på den måde undgå de her efterhånden trættende nattefester.
Min datters dag ser nogenlunde sådan ud:
Vågner mellem kl. 7-8: Ammes efter vi er stået op
Kl. 9 og 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur, sover ca. 1,5 time. Når hun vågner, ammes hun.
Kl. 13: Ammes og puttes hun til middagslur - her sover hun ca. 1 time.
Kl. 15.30-16: Ammes og puttes hun til eftermiddagslur - her sover hun ca. 1-1,5 time.
Kl. 17: Ammes hun.
Kl. 19.30: Begynder vi at putte hende. Hun sover på eget værelse. Vi hygger ved puslebordet og hun ammes inde på hendes eget værelse for dæmpet belysning. Kl. 20 sover hun som regel.
Kl. 23: Ammes hun, inden jeg går i seng.
Kl. 2-3: Ammes hun, og nattefesten starter.
Kl. 4-5 falder hun i søvn.
Herefter sover hun ca. 3 timer.
Hun ammes ofte ca. 5 min af gangen.
Nattefesterne starter efter den sene amning kl. 2-3. Hun ligger og fægter rundt med arme og ben, og taber hele tiden sutten. Vi har prøvet at vugge hende i søvn, svøbe hende, hoppe på pilates-bold, lade hende ligge i intervaller på 10 min af gangen for at se om hun selv kan finde ro osv.
Oftest ender det med, at vi tager hende ind i vores seng. Hun fortsætter oftest sin nattefest her, men det er nemmere at få hende til at falde i søvn, da vi kan sørge for, at hun konstant har sin sut.
Jeg er i tvivl om, hun har brug for mere mad, da hun virker som om, hun kan spise hver anden time hele natten. Hun nægter at tage flaske, så den mulighed er desværre udelukket.
Det, der undrer mig, er, at hun sover fint om dagen og skal ikke engang vugges eller trilles for at falde i søvn.
Kan disse natlige opvågninger skyldes sult? Eller er det helt almindeligt for alderen, og dermed bare en fase, der skal overstås? Vi holder naturligvis natten stille. Vi har prøvet at putte hende fra omkring kl. 22, men det hjælper ikke.
Har du et godt råd til, hvordan vi kan få hende til at sove mere sammenhængende om natten?
Hilsen