Svar: Datter holder fest om natten
3. januar 2014
Alder:
4 mdr.
Hej med jer
Godt nytår! Tak for jeres brev og velkommen til - og hvor dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive:)
Der kan være flere ting som spiller ind hos jer, og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.
Du har naturligvis ret i at jeres datter godt kan være mere vågen om natten, fordi hun har brug for at få mere mælk - at hendes mælkeindtag skal sættes op. Mange børn vil i 4 måneders alderen kunne have lidt tendens til at "slatspise" lidt hele dagen igennem og ammer og tømmer ikke brystet helt så godt, som de måske bør - når de spiser, lader de sig let forstyrre. Hun tager fat, dier, slipper og kikker på dig, tager fat, dier igen, slipper igen, pludrer til dig, tager fat igen, dier igen, far kommer ind og hun slipper og kikker efter ham. Hendes måltider kan på den måde godt være meget afbrudte og hendes lyst til at følge med i verden og hvad der sker omkring hende, kan således gøre, at hun ikke spiser helt nok - hvorfor hun er nødt til at søge dette indtag ekstra om natten.
I første omgang kan det derfor være en god idé at arbejde på, at hun tilbydes ekstra mælk i løbet af dagen - du kan forsøge at amme hende af to omgange, så hun ammes, skiftes, ammes igen og derefter puttes, fordi du på den måde kan være heldig at få fyldt hende lidt ekstra op.
Hun kan også vågne om natten, fordi hun lige nu oplever verden mere bevidst og derfor drømmer ekstra meget. Hun begynder nu tydeligt at skelne imellem om hun er ude eller hjemme, om hun er i favn hos mor eller en fremmed. Hun græder måske, hvis bedstemor prøver at holde hende og protesterer tydeligt over, hvis en anden prøve at tage kontakt eller trøste. Det trygge og nære er meget vigtigt for hende. alt hvad hun oplever i løbet af dagen skal bearbejdes, når hun sover og derfor kan hun drømme ekstra meget lige nu. Det kan være forklaringen på at hun vågner og søger jeres kontakt og nærhed, samtidig med at hun så stadig ligger motorisk meget uroligt - klynker, smågræder, nogle gange måske pludrer og ler imens hun sover, netop fordi det handler om drømme og den udvikling hun går igennem.
Sygdom, utilpashed, næsen der klotter til, smerter fra ørerne osv. kan naturligvis også spille ind - men hun sover jo fint om dagen, så at forklaringen skulle være sygdom er nok ikke stor, men I skal naturligvis overveje om det kan være en årsag.
Rytmen for dagen spiller ofte også ind på rytmen om natten. Og jeg kan se ud af jeres dagsplan, at hun sover 3 lure dagligt. Det er rigtig fint og lyder helt alderssvarende. I fortæller også at I nogle gange har prøve at putte hende kl 22 for at se om det gør en forskel - hvilket det ikke gør - men det er relevant at se lidt på rytmen. De fleste børn vil i jeres datters alder sove ca 15 timer i døgnet f.eks. fordelt på 5 timers søvn i løbet af dagen og 10 timer om natten.
Jeres datter sover ofte 1.5 time formiddag, 1 time til middag, 1.5 time eftermiddag, altså ca 4 timer samlet i løbet af dagen. Hu puttes til natten ca kl 20 og vågner mellem 7 og 8 og sover således 11-12 timer om natten - samlet vil hun nogle dage således sove som hun behøver, men andre dage egentlig sove mere og måske derfor vågne, fordi hun reelt ikke har brug for at sove helt så lang en nattesøvn...
Løsningen er ikke at holde hende ekstra vågen om aftenen, men derimod at arbejde på at få hende til at sove en lidt længere middagslur. Hvis luren til middag bliver længere, så vil hendes lur kl 16 komme til at ligge lidt senere, den vil være kortere end den er nu og det vil gøre at hendes puttetidspunkt naturligt kommer til at være lidt senere end det er lige nu - hele hendes rytme vil således ændre sig og på den måde kan hendes opvågning om natten måske undgås.
Det kan forsøges, der er dog ingen garantier, for det er meget svært at ændre rytme hos så lille et barn ...
Når og hvis hun vågner om natten, så er det en rigtig god idé at hjælpe hende til at sove videre med nærhed og fysisk kontakt og også gerne amning - men ikke ved at gå i stuen med hende, hoppe på pilatesbold osv. Det er vigtigt at I signalerer at det er sovetid og ikke aktiv tid og at hun derfor kommer ind til jer og I putter jer med hende, fremfor at gå i stuen og forsøge at få hende til at sove der.
I kan forsøge at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur, for at se om det kan ændre lidt på hendes rytme og rykke rytmen lidt. I kan også forsøge med lidt smagsprøver på skemad, hvis I skønner at hun er parat til dette - også dette skal lægges ind om dagen f.eks. til frokost. I tænker måske at hun skal starte med skemad om aftenen, for at sove bedre - men dette vil ofte virke modsat. Hvis I vil mætte hende bedre til natten, kan I overveje en flaske - skemaden bør være i dagtimerne.
Mit forslag til en dagsplan ser såldes ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, vågner evt. med en lille ekstra amning, når dagen starter.
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur, sover her ca 1.5 time
Frokost 11.30: Tilbydes evt. smagsprøver på lidt grød, vand af kop.
Ammes - kommer i bad, aktiveres rigtig godt både motorisk og mentalt
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30-14, hjælpes til at sove en længere middagslur ved at I evt. kører hende en tur i barnevognen. Du må også gerne lægge dig med hende og amme hende i dobbeltsengen og på den måde hjælpe hende til en længere lur midt på dagen.
Eftermiddag 16.30-17: Ammes
Dagens 3. lur ligger her - lige nu er hele rytmen således rykket lidt, så den ligger senere end normalt, men så hun stadig får sine 3 lure.
Aften: Ammes efter behov, spiser ofte hyppigt i løbet af aftenen. Puttes måske til natten ca kl 21 og sover således en time senere end nu, men dette skyldes at hele dagsrytmen er rykket lidt.
Sen aften/først på natten 23-01: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og hjælpes herefter til at sove igen.
Midt nat: Ammes en gang efter behov. De fleste børn er 6 måneder før de begynder at kunne undvære denne amning.
Som sagt kan det være rigtig svært at flytte rytmen hos så lille et barn, men det kan måske give jer en idé om, hvad der evt. skal til .. jeg tænker dog også at der sagtens kan være tale om en periode, som I lige nu skal igennem og det er her rigtig vigtigt at I netop, som du selv skriver "forsøger at natten stille" og ikke får skabt nogle vaner, der er uhensigtsmæssige på sigt. Det kan være at hoppe med hende på pilatesbolden eller at I begynder at give hende en sut i munden, hver gang hun vågner.
Jeg håber at I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske