Brev:
Hjælp til at skifte søvnstadie
3. januar 2014
Alder:
10 mdr.
Hjælp til at skifte søvnstadie
Hej Helen
Tak for dit fyldestgørende svar. Det var rart at få lidt nye ord og forklaringer på, hvad der kan være årsag til vores søns natteroderi. Vi har bl.a. prøvet lidt med noget godnatgrød :) Og så er det rart at få bekræftet, at det at holde i hånd ikke er en dårlig eller forkert ting at gøre som forælder.
Vi har et opfølgende spørgsmål når det kommer til det med at han vågner flere gange i løbet af natten.
Som vi skrev i første omgang sover vores søn for det meste kun i stræk af 1-3 timer fra vi putter ham til det er morgen, hvorefter vi hver gang skal hjælpe ham med at falde til ro og i søvn igen (vende ham i egen seng, holde i hånd, tage ham op i vores seng, ol.).
Især inden for den sidste er det blevet udtalt, og han sover stort set kun 1 time af gangen, hvorefter vi skal have ham til at falde ordentligt i søvn igen.
Det kan selvfølgelig have noget at gøre med udviklingen - at han sover uroligt, og derfor vågner ofte og er utryg. Men det har stået på i ca. 6 måneder i træk - nogen perioder værre end andre - men aldrig hvor han over en periode har sovet i stræk af længere end 3 timers varighed.
Vi har læst og hørt om børn søvnmønster, hvor de både er i dybe og lette søvnstadier (som voksne).
Det som vi tænker over, er om vores søn kan være dårlig til eller have svært ved selv at falde "tilbage" i den dybe søvn, når han befinder sig i den lette. Eller at han ikke er i stand til selv at falde i søvn, hvis han vågner let op i løbet af sin søvn.
Er dette blot noget børn lærer jo ældre de bliver - for nogle børn tidligere end andre? Eller kan man hjælpe et barn til at blive bedre til selv at falde i søvn igen eller tilbage i den dybe søvn?
Vores søn har et sovedyr, men har endnu ikke taget det til sig.
Med venlig hilsen
M & A