Svar: Kan ikke falde til ro og sove, vågner og vil ammes
3. januar 2014
Alder:
5 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev :) Og godt nytår!
Der er flere ting som spiller ind hos jer, og jeg vil gerne dele lidt tanker med jer - og så må I selv vurdere, hvad I tænker passer ind hos jer og hvad I derfor tænker kan bruges:)
For det første skal I naturligvis sikre jer, at jeres dreng ikke er ved at blive syg. Når børn vågner med gråd, søger brystet hyppigt, sover kortvarigt og generelt virker uroligt og ikke helt tilfredse, så kan det være tegn på, at der er sygdom på vej. Måske er han forkølet, har fået en maveinfektion, måske er det ørerne - der er rigtig mange ting, som kan spille ind - især med den årstid vi har lige nu. Virker han syg, skal han naturligvis tjekkes af lægen og behandling skal vurderes.
I har naturligvisi også ret i at det kan spille ind på hans lyst til brystet om natten, hvor meget mælk han indtager i dagtimerne. Og det lyder faktisk som om at han lige nu drikker mere om natten end om dagen. Det er I nødt til at ændre på - og ja, det kan godt være at han skal have mos om aftenen - men det er her rigtig vigtigt at I ikke øger mængden af skemad, men derimod antallet af måltider.
Når jeg ser jeres plan for dagen, så ser det ud som om at skemåltidet til frokost går rigtig godt. I fortælle at han ofte spiser en hel portion og det ser også ud som om at han derfor ikke ammes inden sin middagslur? Selvom han sover en rigtig god lang middagslur, så er det faktisk vigtigt at han får mælk inden og det er rigtig vigtigt at skemaden ikke fylder så meget, at den tager pladsen op for hans mælkeindtag.
Skemaden skal komme ud over hans vanlige indtag af mælk og på den måde mætte ham mere, - det må ikke erstatte hans indtag af mælk. Hvis skemaden begynder at erstatte hans mælkeindtag, så vil han naturligt søge mælken ekstra om natten. Det handler om at hans mælk ikke kun er et spørgsmål om at få de næringsstoffer der er i mælken men i allerhøjste grad et spørgsmål om at få væske nok. Så når han søger brystet ekstra om natten kan det altså være et udtryk for at han ikke får væske nok i dagtimerne. Det er derfor bedre at give ham ½-¾ dl skemad 2 gange dagligt og han så tager imod brystet efterfølgende end at give ham 1-1 ½ dl skemad og han så ikke drikker mælk nok eller helt afviser brystet.
Derudover så kan jeg se, at jeres dreng har en sen dagsrytme. Han står sent op og sover sent i løbet af dagen. Og det ser ud som om at det giver lidt ekstra udfordringer, for det gør, at han har svært ved at sove 3 lure - og han lyder til at have behov for 3 lure dagligt. Jeg vil derfor foreslå jer, at I nu forsøger at stå op tidligere om morgenen, så I får startet dagen før og så I på den måde får flyttet hans dagsrytme lidt frem - det vil give mulighed for en powernap sidst på dagen og stadig mulighed for en putning til natten omkring kl 20 og hvor han så sandsynligvis vil sove bedre og mere roligt.
Det vil derudover være en rigtig god idé at du ammer ham fast som en fast del af hans putteritual - og ja - I må også gerne arbejde fast på at han får en flaske - det kan være aften eller sen aften, som I nu synes. Det lyder som om at det har fungeret rigtig godt før og når I nogle gange lykkes med at give ham flaske, så spiser han ofte 120-150 ml og tager således fint fra. Så hvis I gerne vil have denne mulighed, så er det vigtigt at I holder fast i det, som et fast ritual dagligt.
Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre - vækkes stille og roligt omkring kl 7-7.30, så dagen ikke starter alt for sent. Må gerne tilbydes en lille ekstra amning at vågne på her - denne amning erstattes så af morgengrød, når han bliver 6 måneder.
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur, sover som nu mellem 45 minutter til 1.5 time.
Frokost 11.30: Tilbydes lidt grød. Det vil være godt at variere mellem majs, hirse, boghvede, quinoa - så han ikke kun får ris. Det anbefales ikke at give risgrød dagligt. Kan derudover få lidt forskellig frugtmos som topping på grøden. Får vand sammen med grøden og tilbydes max 1 dl. grød, så du sikrer plads i maven til mælken før putning.
Ammes og puttes til middagslur kl ca 12.30 og må her som nu gerne sovet et par timer eller 3, hvis han kan:)
Eftermiddag 16-17: Ammes
Powernapper her måske bare en halv times tid
Aften 18-18.30: Kan tilbydes lidt grøntsagsmos - bare ½-¾ dl. vand af kop.
Ammes, skiftes, ammes (eller tilbydes flaske) og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23: Ammes (eller flaske) - det der også kaldes drømmemåltid
Midt nat 03: Ammes efter behov x 1. Denne amning trappes ofte ud i 6 månedersalderen.
Som I kan se, så er hele dagsrytmen i min plan rykket frem, så han står tidligere op og sover tidligere dagen igennem - og dermed får plads til sin powernap, som han stadig lyder til at have behov for:) Rytmen kører sådan, at han får skemad, når han vågner og tilbydes mælk før han skal sove - og dette hele dagen igennem, netop for at fylde ham ekstra op, så han ikke behøver søge det ekstra til natten.
De tre lure er ofte nødvendige, fordi det giver ham de afbræk han har behov for, netop for at kunne bearbejde alle oplevelser og ikke blive for overtræt om aftenen. Helt undgås kan det sandsynligvis ikke med den alder han har, men det kan være værd at arbejde på at hans 3 lur ligge først på aftenen og ikke omkring kl 20, hvor den faktisk lyer til at ligge lige nu - for her er han egentlig parat til at gå til ro for natten, man kan ikke rigtigt finde ud af det og så er det at både aftenen og natten skrider for jer:)
De gråd og skrig han kommer med om natten kan sagtens skyldes alder og udvikling, ligesom sygdom som sagt spiller ind. Men det kan også hænge sammen med hele hans døgnrytme og at han derfor har svært ved at sove sammenhængende og roligt, når han egentlig forventes at gøre det. Derfor kan det godt nogle gange svare sig at ændre lidt på hele dagens rytme, fordi det naturligt spiller ind på nattens forløb.
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske