Brev:
Han vil ikke puttes
24. november 2004
Alder:
8 mdr.
Han vil ikke puttes
Hej Helen
Linus er lige knap 8 måneder gammel. Søvn og Linus rimer - som du kan høre :o) - overhovedet ikke! Det har altid været meget svært at få Linus til at tage en lur; de første 4 måneder var det mere held end forstand, som afgjorde, om barnet sov eller ej... Ved 4 måneders alderen kunne jeg begynde at amme ham i søvn, og på det tidspunkt trængte vi sådan til, at NOGET
fungerede, så vi valgte denne "nemme" løsning.
Vi har hygget os meget med ammetår i sengen, men nu er det efterhånden blevet mere og mere vanskeligt at få ham til at sove på den måde + det tager også noget af appetitten på
fastere føde. Så nu er "projekt Far Putter" iværksat - endnu engang! Vi har prøvet to gange tidligere, men har begge gange afbrudt "forsøget" efter et par uger, fordi Linus har virket helt uklar til det (skreget som en vanvittig i op til tre timer hver aften, slugt luft og kastet op i bar arrigskab). Men denne gang vil vi så gerne at det lykkes!...Og succesraten kan ligge på et meget lille sted :o)
Vi har været i gang i en uge nu, og han er ikke på vej til at acceptere - overhovedet! Far hygger om nattøj og tandbørstning, alle er glade, og stemningen er god, lige indtil de rammer soveværelset, så starter balladen.
De første par dage puttede far ham i egen seng, men er nu gået over til at ligge med ham i vores seng, for det andet udløste så megen skrålen, at vi var bange for, han ikke kunne få luft (vi har virkelig fået os en "drama-queen", og jeg overdriver ikke! Det er der ingen grund til, han overstiger så langt enhver pynt på historien :o)
Det skal lige siges, at Linus ikke vil ha´ sut, vi prøvede i de første 4 måneder, - nu glæder vi os så bare over, at vi ikke skal tage turen med at få den fra ham igen sidenhen. Men det gør det sværere at trøste ham, for han har samtidig en enorm suttetrang.
Far lægger ud med at fortælle om dagens gang, synge en lille sang og nusse på kind, hvis han vil ha´det! Ingenting duer! Han
skriger og skriger, sluger på få øjeblikke masser af luft, får ondt, skal op og bøvse, får luft til endnu en omgang brøl, luft, bøvs, traven i soveværelset, og som regel ender det med opkast, før han falder omkuld. Sover så 1 - 1½ time, og så starter det forfra.
Han har nu igennem den sidste uge skreget sig så hæs, at fars Tinnitus fra de første dage er aftaget, så lidt er der da at glæde sig over :o) Vi prøver så, når vi går i seng, at lægge ham tilbage i sin egen seng, det er gået godt i en måneds
tid, men i den sidste uge kan vi heller ikke få held med det, så nu ligger vi alle tre i vores seng.
Vi kan ikke flytte hans seng ud af soveværelset, da vi ikke har plads i lejligheden, så han må sove hos os, - gerne noget af
natten i vores seng. Det har han faktisk altid gjort, men aldrig hele nætter...
Nu kommer mine spørgsmål endelig: Har Linus taget hul på
separationsangst-fasen (er pivet, når vi er sammen med fremmede, sover dårligere og drømmer, har det bedst, når vi er i nærheden hele tiden), og er det derfor, at han reagerer så voldsomt på putningen?
Vi synes ikke, det virker som om han reagerer sådan, fordi far mister tålmodigheden, han er faktisk supergod til at bevare roen (noget bedre end mor - mælken løber til, når han skriger allermest :o)
Vi er begge, hm, chokerede er nok et lidt stærkt udtryk, men, øh, forbløffede over, at han reagerer SÅ kraftigt på det nye tiltag (og han har gjort tidligere osse). Er han ikke moden til, at vi vil indføre nye rutiner? Dvs. skal vi vente til, han er ude af denne periode og forhåbentlig mere samarbejdsvillig (altså: Kan man lære dem nye ting i denne fase, eller har han rigeligt at gøre med at holde sammen på sig selv, hvis du forstår, hvad jeg mener)?
Vi er startet med aftenputningen på denne måde, dels pga. appetit, men også fordi vi har problemer med at putte ham
indenfor (dvs. uden barnevogn), når han ikke må få babser. Han vil som regel gerne have en lille lur inden aftensmad, skulle vi hellere prøve putteritualet på dette tidspunkt? Kan vi gøre noget for at gøre det lettere for både ham og far? Far er ikke der, hvor han frygter aftenputningen, men han glæder sig ikke fra dag til dag :o(
Yep, en længere omgang, men jeg har fuld tillid til, at du kan rådgive og hjælpe med din ekspertise, så på forhånd tak for dit gode svar.
Mange hilsner fra Claus og Kirsten
PS: Han har i øvrigt suttet hul på den ene brystvorte, og det heler ikke, - hvad kan jeg gøre?