Svar: 12 uger gammel pige med tandfrembrud
25. november 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Tandfe
Der er stor forskel på hvad alder børn har, når de får deres første tænder. Rent faktisk bliver nogen børn født med tænder, hvor andre først får tænder ved 12 mdr´s alderen. Det mest almindelige er at barnet får sine første tænder omkring 6 mdr´s alderen.
Man skal være opmærksom på at hos børn der får tænder meget tidligt eller de børn, som fødes med tænder, kan der være tale om en 'kunstig tand', dvs en slags emaljeskal, som ikke har nogen rødder og derfor ikke kan vokse som en almindelig tand.
Disse tænder fjerner man, både fordi der er risiko for at barnet kan komme til at sluge tanden, som let går løs, da der ingen rødder er, men også for at give bedre plads til de rigtige mælketænder.
Det er en 'cellefejl' som sker i forsterstadiet og det har ikke noget med arvelighed at gøre. Derfor kan man godt opleve det hos et enkelt barn i en søskendeflok, men ikke hos de andre.
Det er en slags ekstra tænder og det har ikke betydning for tandsættet eller de rigtige mælketænder i øvrigt.
For ta få afklaret hvorvidt jeres datter er ved at få blivende tænder, eller om det er 'emalje' som skal fjerne, vil jeg foreslå jer til at søge tandlæge.
God fornøjelse og held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske