Svar: Sprog ved 2 årig
Kære mor til 2 årig
Tak for dit brev :)
Det er helt naturligt at jeres dreng endnu ikke siger så mange ord, når han har haft problemer med ørerne - og det er super godt, at han har fået lagt dræn, og at I kan fornemme, at hans sprogudvikling har taget fart derefter.
Det er også helt naturligt, at han har svært ved at udtale visse ord. Mange børn vil naturligt sige "B" i stedet for f.eks. "F", så far bliver til bar. Mange børn vil også have svært ved at udtale "k" og "T", nogle gange bliver disse bogstaver byttet rundt, nogle børn har svært ved "S" eller svært ved "S sammensat med andre bogstaver" - der er rigtig mange variationer og alt efter, hvad udfordringer barnet har, så skal man reagere og hjælpe lidt forskelligt. Det er derfor en rigtig god idé at I drøfter det med en talepædagog.
Der er højst sandsynligt tilknyttet en talepædagog til institutionen jeres dreng går I og pædagogerne vil kunne fortælle jer, hvem det er og hvordan I kontakter vedkommende. Du kan også prøve at kontakte kommunen - talepædagogen er ofte placeret under PPR afdelingen eller "børne-ungeafdelingen". Det vil være helt relevant, at drøfte det netop med talepædagogen - det er ikke sikkert, at man vil gøre noget aktivt, når jeres dreng ikke er ældre end han er, men I vil så kunne få lidt retningslinjer og f.eks. få at vide, at hvis han stadig har problemer med sproget, når han er 2.5 år eller 3 år, så skal talepædagogen kontaktes - men så ved I hvad I har at rette jer efter, og hvad I kan gøre lige nu.
I hjælper ham bedst ved at tale med ham hele tiden i løbet af dagen, sætte ord på ting I ser og hvad I laver "vil du have mælk?", "se her er mælken", "umm, mælk smager godt" - på den måde hører han ordet mælk gentaget igen og igen og på lidt forskellig måde og han ser hvad I taler om.
Det er på samme måde en rigtig god idé at I køber små billedebøger, læser op, peger og fortæller, gentager ord samtidig med at I viser billeder, opfordrer ham til at lede og finde med, så han igen og igen hører ordene sagt rigtigt og i forskellig sammenhæng.
Det er vigtigt at I ikke retter ham, når han prøver at sige noget. Hvis I retter ...
... ham, så kan han miste sin lyst til at forsøge at tale og vil føle at han ikke gør det godt nok, gør det forkert. Det er derfor rigtig vigtigt at I i stedet gentager ordet rigtigt, så han både hører at I forstår ham, men også hører, hvordan det rigtigt skal udtales. Det kan f.eks. være at han siger ba i stedet for far - så når han ser far og siger ba, så svarer du "ja der er far" eller når han spørger efter far med et ba?, så svarer du "far kommer om lidt" eller lignende.
Det er også en rigtig god idé at du ikke beder ham sige bestemte ting "kan du sige hund, hund?", men i stedet lader ham prøve at sige de ord han selv gerne vil sige og støtter op omkring disse. Så når han f.eks. siger "va va", så siger du "vov vov ja, det er en hund, hunden siger vov vov" så han på den måde får hørt, hvordan vov lyder, men samtidig også får bygget sit ordforråd op og hører at det er en hund.
Og så er det en rigtig god idé at synge og bruge fagter og kroppen imens I siger forskellige ord. Det at sætte sang på ordene kan hjælpe ham og også gøre at han husker ordene bedre. Der findes mange gode sanglege, som I kan lege. I kan også lytte til musik og forskellige børnesange, som I kan synge med på og evt. danse til.
Sæt ord på hans følelser - både, når han er vred, kede af det osv. Sig f.eks. "sså du bliver bare så ked af det lige nu, av det gjorde ondt, sååå" eller lignende. Sæt også ord på at det feks. kilder i maven, når han gynger "ihhh, hvor det kilder" osv.
Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen
Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus
Giv ham masser af tid, når han prøver at sige noget. Vis ham at du lytter og er opmærksom og har tid til at høre, hvad det er han prøver at udtrykke. Det er vigtigt at han ikke føler sig presset, for så vil det naturligt være sværere for ham at tale og finde ord.
Giv ham små opfordringer "kan du finde bamsen?", "Hvor er bamsen henne?" og giv ham små opgaver "kan du sætte bamsen på stolen?". Det udvider også hans sprog og han begynder stille og roligt selv at kunne sætte flere ord sammen.
Lær ham at tælle til 3 - en, to, tre. F.eks. klodser, biler eller hvis han skal op eller ned "en, to, tre, hop".
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din Guldklump
BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din baby og din familie
Kender du det, at gulvet er hårdt at sidde på, når du leger og tumler med din baby? Det gør Camilla – og det ville hun gerne lave om på. Svaret hedder BabyNordic™-tæppet.
Lege- og aktivitetstæppet skaber det perfekte, ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
1. december 2024 | Udvikling | 2 år, 11 mdr.
Hej Helen. Tak for din gode brevkasse. Vi er stødt på et spørgsmål igen,...
15. oktober 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Hej Helen Vi skal flytte i løbet af november måned og vil prøve at gøre det...
12. oktober 2024 | Udvikling | 10 mdr.
Hej Helen Vores datter på 10 måneder er begyndt at slå sit hoved ind i ting....
16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen. Min datter er 8 mdr. hun er umiddelbart sund og rask og vores...
16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen Er meget vild med din brevkasse og alle dine gode bøger, som vi...
Viden om børn:
Tommelfinger - sutte på
Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.
At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...
Drikkevarer til børn
Små børn bør drikke mælk og vand.
½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.