Svar: Energi savnes
26. november 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Susanne
Når man ammer er moderens energibehov ca. 2000kJ større en normalt. For de fleste vil der derfor være et naturligt vægttab efter fødslen; men for enkelte kvinder vil det betyde at man faktisk taber sig for meget. I disse tilfælde kan det være nødvendigt at anbefale moderen enten at stoppe amningen helt eller at supplere amningen med flaske og erstatning.
Det kan derfor godt være at du skal vurdere hvormeget du taber dig i forhold til at skulle bibeholde fuld amning. Måske kan det at du begynde at give din søn lidt erstatning ændre på dit overskud og også gøre at han kunne sove lidt mere end han gør nu.
Det kan være udmærket at tage et jerntilskud. Hvis man har blødt meget i forbindelse med fødslen er jerndepoterne lave og derfor anbefaler man nogen gange at kvinder fortsætter med at tage lidt jern i månederne lige efter fødslen. Hvis du derfor har haft en relativt stort blodtab og ikke har fået jerntilskud her, så synes jeg det lyder fornuftigt at du begynder at tage lidt jern.
Ginseng og effekten af dette kender jeg desværre ikke. Det vil være naturligt at det man indtager også går i mælken, men sådan noget som juice med c-vitamin burde der ikke være problemer med. Faktisk så anbefales det ofte at drikke et glas juice, når man tager jern idet det fremmer jernoptagelsen.
Med hensyn til løbetræning, så er der ikke noget i vejen for at du begynder at løbe, da du jo også har løbet tidligere. Du skal naturligvis ikke overdrive, da overdreven træning godt kan danne mælkesyre og som du skriver få mælken til at 'smage lidt surt'. Mælkesyren er dog så vidt jeg ved ikke noget der skader barnet og efter en times tid, skulle mælkesyren være væk igen.
Netop det at dyrke motion kan sommetider også få mælken til at flyde nemmere, hvilket jo netop kan have en positiv indflydelse hos jer. Jeg tænker at din søn så kan få mere at spise, da mælken flyder nemmere, hvilket jo også kan være med til at ændre jeres mønster.
Jeg vil derfor foreslå dig at du ammer kort før du løber dig en tur. Når du så kommer hjem, så går der forhåbentlig lidt tid før du skal amme igen og her burde der så ikke være nogen problemer.
Med hensyn til grøntsager så er de grove grønne grøntsager mest jernholdige, altså f.eks. brocholi, spinat, grønkål. Kød og især indmad, som f.eks. lever indeholder også meget jern og netop jern i kød er lettere for kroppen at optage. Groft brød og kornprodukter er også gode jernkilder.
Jeg ønsker dig fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske