Svar: Bider og slår, når vi hygger
3. december 2004
Alder:
17 mdr.
Kære Dorte
Jeg ser normalt to grunde til at børn bider og slår og det hænger sammen med kommunikation.
En stor del af din drengs sprog er stadig non-verbalt. Han er vant til at du har tolket hans signaler 'nå, er du træt nu, så skal mor putte dig'. Han er derfor vant til at hans mimik bliver forstået, og det bruger han stadig. Det er derfor meget fint at du hjælper ham til at ae i stedet for at slå.
Når børn slår, så kan det være en måde at sige fra på. Det kan være 'vreden' over at føles sig udenfor (jeg vil også være med), eller frustrationen over ikke at blive forstået. Det er derfor altid vigtigt at lytte til, hvad det er barnet forsøger at fortælle, når det slår.
Samtidig så er det dog også mit helt klare indtryk at nogle børn slår (eller bider) som en kærlighedserklæring. Grænsen til at det blive for voldsom er ikke stor, men det lille barn kan endnu ikke styre sin motorik godt nok og derfor bliver kærtegnet mere til et slag.
Når børn bider, så kan det på samme måde være en kærlighedserklæring 'jeg elsker dig så højt at jeg kunne spise dig'.
Det er en fase som din søn er igennem og efterhånden som han får mere og mere sprog vil han også ændre adfærd. Når han bider eller slår er det vigtigt at du meget bestemt siger Nej! Og sætter ham fra dig, så han forstår at det er forkert. Det betyder ikke at han ikke vil gøre det igen et par timer efter, for børn i den alder husker ikke så længe; men så må man gentage processen og efterhånden vil barnet lære, at det er forkert. Når der følger en handling med det verbale sprog, altså at du både siger nej og flytter ham fra dig, så hjælper det ham til at huske det bedre.
Uanset hvad grunden er, så skal barnet selvfølgelig altid have at vide at det ikke må. Det er bestemt ikke en afslappet opgave at være forældre til et barn i 1½-3års alderen. Vi skal allesammen lære,- både børn og voksne. Som en sidste bemærkning vil jeg lige nævne at man aldrig skal bide eller slå igen. Et lille barn kan slet ikke se sammenhæng og mening med dette.
Et julegaveønske kunne være bogen 'Ka selv, vil selv - men du må hjælpe mig' skrevet at Grethe Kragh Müller. Den finder du i min bogguide.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske