Svar: Flaskesupplement?
27. november 2004
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
300g på 3 uger eller 100g om ugen er for lidt. Din søn skulle meget gerne tage det dobbelte på:o(
Hvem har vejet ham og er du sikker på at vægtøgningen er korrekt? Hvis du er sikker, så synes jeg du skal begynde at give din søn en flaske. Det behøver ikke være tilskud efter hver amning, da han jo ammer hyppigt dagen igennem, men det lyder til at det kunne være en god idé at supplere amningen med 1-2 flasker dagligt. Hvis du forsøger med dette ville det være fint at få ham kontrolvejet efter en højst 2 uger, for at se om det har haft nogen effekt.
Jeg kan se at du ammer fra begge sider ved hver amning. Det kan spille ind på at lille vægtøgning, da han så får forholdsvis meget at den tynde mælk. Du kan derfor prøve at lægge ham til den ene side, som du plejer og der hvor du så plejer at skifte side lægger du ham til i tvillingestillingen, således at han tror han bliver lagt til en anden side, men faktisk få lov til at die længere på den samme side og derved får mere 'fed mælk'.
Når man begynder at give flaske er der jo altid en risiko for at barnet vil vælge denne fremfor brystet. Men da din søn jo die hyppigt og tilsyneladende er glad for amningen er det ikke sikkert at dette vil ske. Det at begynde at give lidt flaske kan også gøre at han får flere kræfter og bliver bedre til at die længere tid på samme side. For meget 'tynd mælk' giver også uro i maven, da det ikke ligger så tungt.
Mange mødre er kede af at skulle give flaske og føler det som et nederlag ikke at kunne amme fuldt. Her bliver du nødt til at tænke på at din søn skal have mælk nok for at kunne trives og vokse som han skal. Det kan altså være til barnets bedste:o)
Hvor er din egen sundhedsplejerske henne i billedet? Har hun ikke rådgivet dig til at give din lille dreng noget ekstra?
Jeg vil tro at du har mest mælk om morgenen og i løbet af formiddagen. Derfor kan det være en god idé at du ammer her som du plejer. I løbet af eftermiddagen og aftenen, hvor han gerne vil die hyppigt, kan du starte med at lægge ham til brystet, som vanligt og falder han ikke til ro her, eller græder han igen efter 40 minutter, som du beskriver, så tilbyder du ham lidt ekstra på flasken. På den måde får han både stimuleret dig og bliver samtidg fyldt op, således at han sover bedre og kan vågne op og tage godt fra igen.
Rigtig meget held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske