Svar: Min baby sover kun 1 time ad gangen om natten
28. november 2004
Alder:
1 mdr.
Kære Neel Rocco
Børn i alderen 4-6 uger har ofte det der hedder appetitspring. Netop ved at melde sig hyppigt ved brystet, får de sat mælkeproduktionen op og det at amme om natten er også med til at øge mælkemængden. Det kan derfor godt være det, som gør sig gældende hos jer i øjeblikket.
Sørg for at holde ham godt igang ved brystet i løbet af dagen. Når han falder i søvn, så skift ham, så han vågner op igen og læg ham til igen her. Alt efter hvor længe han har diet på en side, kan du vurdere om du skal lægge ham til samme side igen eller tilbyde ham det andet bryst.
Vær også opmærksom på at børn drømmer meget, også små børn og at deres søvnrytme ofte vil være præget af at de vågner lidt op med en times mellemrum. De laver suttelyde, småklynker og lignende. Det kan altså skyldes drømme og ikke nødvendigvis være et ønske om at blive lagt til. I stedet for at lægge ham til kan du derfor prøve at hjælpe ham med at skifte sovestilling og evt. give ham en sut, for at se om han så ikke kan finde roen igen.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske