Svar: Hvordan får jeg min søn til at tage flasken?
29. november 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Susanne Kellenærs
Dejligt at høre at I har kunne bruge mine tidligere råd:o)
Med hensyn til flaske, så er det, som I har forsøgt ofte nemmere at få en anden end mor til at give denne. Det kan som du nævner være far, eller måske mormor.
Aventflaskerne er gode til nogen børn, men de er så vidt jeg ved med en silicone sut og derfor kan det være en fordel at prøve med en almindelig flaske, hvor sutten er i naturgummi. Silicone sutter er ofte hårdere end gummisutter, så derfor vil den blødere naturgummisut måske gøre en forskel hos jer.
Det kan også være en god idé at lægge jeres dreng på lårene eller på en dyne, når I giver ham flasken. Hvis han ligger i arm, som blev han ammet, så forbinder han det måske med amning og dermed med en anden sutteteknik eller at det der skal ske er noget andet generelt.
Sutterefleksen sidder i ganen og derfor kan det være en god idé at få flaskesuttet til at pege lidt op mod ganen. Gerne holde så langt ned på flasken at i kan berøre hans kinder med et par fingre imens, da det kan hjælpe ham til bedre at svøbe om sutten.
Det må dog også siges at nogen børn afviser flaske og sut og kun ønsker den 'ægte vare'. Der er jo også en grund til at det hedder en narresut:o)
Det handler dog ofte om at forsøge igen og igen og håbe på at han så lærer teknikken. Ofte lykkes det, når barnet ikke er alt for vågen, men lidt døsig.
Med hensyn til vægtøgning, så er der med den alder jeres søn har nu ikke nogen faste regler for hvad der er acceptabelt. Et minimun på 200g om ugen plejer dog at være det man siger at små børn tager på.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske