Brev:
Søvnrytme - 5 mdr.
30. november 2004
Alder:
5 mdr.
Søvnrytme - 5 mdr.
Kære Helen
Jeg venter stadig på den store dag, hvor min søvn bliver mere sammenhængende; føler mig i perioder fuldstændig drænet at træthed, lunten er kort og der er dømt nul tolerance.
Vores dreng er 5 mdr. Havde kolik fra han var 3-4 uger til han blev 3 mdr. Før da havde vi ingen søvnrytme overhovedet. Det har vi så arbejdet på, og det skifter som vinden blæser. Tror måske nu, at det ku være ved at stabilisere sig. Derfor vil jeg lige høre dig om en ting jeg ikke forstår.'
Det lader til, at han om dagen kan sove fredeligt uden pludselige opvågninger med gråd. Fx er han begyndt at sove 3 timer til morgen/formiddag uden noget. Ikke et kvæk er at høre i babyalarmen. Men når han bliver lagt om aftnen går der 1-2 timer, så vågner han og græder. Vi vugger ham i søvn i sengen igen. Det går som regel smertefrit. Så vågner han igen efter 1-2 timer. Og her er det ofte rigtig svært at få ham i søvn igen. han bliver strøget over håret, nusset på kinden... Igår tog det fra kl. 21.30 - 23.
Vi har dårlig erfaring med at tage ham op i lige de her situationer. Han bliver kun mere hidsig, når han bliver lagt, og så tager det længere tid.
Vi har i 'koliktiden' vugget ham i søvn af flere omgange om aftnen/natten og vil ikke tilbage i den vane igen. (selvfølgelig vurderer vi hans behov udfra hans gråd)
Nå, men herefter tager han et par timer, vågner og bliver ammet, tager så måske 3-4 timer igen og så passer det som regel med morgen-amning.
Han får skemad 3 gange dagligt + 3-5 ammemåltider i døgnet. Hans sidste skemåltid får han kl. 16 og bryst omkring kl 18 inden han skal sove.
Har du et bud på, hvad årsagen er til, at han tilsyneladende sover bedre og mere roligt om dagen? Er der en fare for, at han kan vende op og ned på dag og nat, når han tager de lange morgenlure? Igår sov han fx fra 7.30-11.20 og vågnede ved at jeg vækkede ham (sov dog kun ganske let på det tidspunkt). Der er ingen tvivl om, at vores dreng er et lille lærkebarn, der vågner glad og smilende, men hvor kunne det være rart, hvis hans rolige søvn også lå om natten. Vi går selv i seng kl 20, bare for at få lidt søvn, men det virker omsonst, når han alligevel vågner så mange gange før midnat.
Håber at høre fra dig, jeg har virkelig brug for dit syn på sagen
Hilsen Dianna