Brev:
6 måneder og har stadig søvnproblemer
18. februar 2014
Alder:
6 mdr.
6 måneder og har stadig søvnproblemer
Kære Helen
Vi har før skrevet til dig, og du skal have tusind tak for dit svar.
Nu har vi brug for dine råd og din vejledning igen, til vores nu snart 6 måneders gamle søn.
Vi har undersøgt lidt på nettet, og fundet ud af at vores lille dreng, passer stort set ud fra alle punkterne for high need. Vi har læst os frem til at et high need barn skal have en masse ekstra kærlighed og omsorg, hvilket vi også syntes vi gør, men er der noget du synes vi skal være særlig opmærksomme på?
Vi har prøvet at følge din plan omkring mad, grød og søvn. Dette går egentlig fint, bortset fra, at det er som om at når vi lægger ham ud at sove efter han har fået bryst (som du anbefalede os, så han kunne vende sig til at når han fik bryst/flaske, at det så var sovetid), vil han ikke rigtig falde i søvn. Førhen, hvor han ikke fik mad inden hans lure om dagen, der faldt han rimelig hurtigt i søvn. Man nåede næsten ikke engang ud af indkørslen med barnevognen for at gå tur, før at han var faldet i søvn. Hvor han nu, ikke engang falder i søvn på gåturen, så man må gå ekstra rundt med ham bagefter for at få ham til at falde i søvn. Og når han så endelig falder i søvn, skal vi stadig ud og vugge ham mellem 3-10 gange efter han har sovet i 30-45 min, for at få ham til at sove i 1 ½ - 2 timer.
Du fortalte i dit sidste svar om børns soveintervaller når de er 3-4 måneder, om at de godt kunne vågne efter ca. 20-45 minutters søvn, hvor det så var okay at gå ud og trille med barnevognen, for at de kan komme videre i deres søvn. Men kan det virkelig være rigtigt, at vi skal ud og trille så mange gange med barnevognen fordi han vågner, efter han har sovet de 45 min, da det altid har været sådan? Er der noget vi kan prøve at gøre, for at få ham til at sove længere? Altså lægge ham anderledes, puttes på anden vis, eller lignende? Så vi ikke skal rende og vugge ham hele tiden?
Han er begyndt på at sove ”igennem” på sin formiddagslur, der kan han sagtens sove i 1 ½ time uden at skulle vugges, men hvorfor har vi så så mange problemer med hans eftermiddagslur?
Det er heller ikke altid at han får hans powernap ved en 16-17 tiden, da han som regel bliver lagt ud at sove til middag ved en kl. 13.00 – 13.30 tiden, så han nogle gange først vågner ved en 15.30 tiden, og kan derfor ikke rigtig falde i søvn igen så hurtigt efter. Gør det noget at han springer powernappen over?
Vi har desværre stadig lidt problemer med hans nattesøvn. Vores nat ser sådan her ud:
Putning med en flaske 200 ml MME kl. 19.30 - 20.00, hvor han falder i søvn og hvor vi nogle gange lige skal ind på værelset og vugge og proppe sutten i munden på ham ca. 2-3 gange, for at han falder ordentligt i søvn. Derefter vågner han imellem kl. 23.00 – 00.30, hvor han får endnu en flaske MME med 200 ml som han falder i søvn på. Bagefter vågner han igen kl. 03.30 - 04.30, hvor han igen får en flaske 200 ml MME til at falde i søvn på. Herefter sover han indtil vi står op omkring kl. 7.00.
Hvordan kan det være at vi har en søn på snart 6 måneder, som stadig skal have mad om natten? Burde han ikke snart kunne sove ordentligt igennem? Og måske kun nøjes med en flaske inden midnat, så han ikke får den flaske om natten? En fra mødregruppen tror, at grunden til at han spiser så mange gange om natten, er fordi at han ikke får nok mad i løbet af dagen. Kan det passe?
Hvis vi f.eks. skifter ham i løbet af natten, fordi hans ble er fyldt godt op med tis, har vi meget svært ved at få ham til at sove igen, fordi han bliver for frisk. Hvilket vi faktisk ikke har haft problemer med før, der har vi sagtens kunne skifte ham om natten, hvor han efterfølgende er faldet i søvn uden problemer. Det at han bliver for frisk, kan medføre at man kan komme udfor at han ligger og pludrer/snakker i ½ time, og ikke gider falde i søvn igen før han får en ekstra omgang bryst. Dette er selvom vi ikke snakker til ham, eller på nogen anden måde aktiverer ham imens han bliver skiftet. Vi prøver også at gøre det hurtigst muligt og med dæmpet lys, netop for at han ikke skal vågne for meget. Vi har prøvet at investere i nogle Pampers natbleer, i håb om at vi ikke skal op og skifte ham om natten. Men desværre uden det store held, da selv en natble ikke kan holde på alt hans tis, så han ender med at tisse igennem. Har du en ide til hvad vi ellers kan gøre, så han ikke tisser igennem?
Han har også været forkølet i rigtig lang tid nu, hvilket også gør at han vågner om natten. Hvor man kan høre at han ligger og kæmper for at få vejret, pga. næsen er stoppet. Vi har lagt en pude under hans madras i hovedenden, men det hjælper ikke rigtigt. Vi har også købt nogle saltvandsdråber, som faktisk hjælper. Men man skal stort set give ham dråberne hver gang han vågner om natten, fordi at hans næse bliver så hurtigt stoppet igen. Kan det virkelig passe? Han bliver nemlig så sur og ked af det, hver gang han skal have dråberne sprøjtet i næsen. Så man bliver nød til at holde ham helt fast, for at man kan ramme hans næsebor, hvilket er ret ubehageligt både for ham og os. Har du et andet råd til hvad der kan hjælpe ham til at få vejret bedre i løbet af natten?
Vores søn spiser en portion grød til frokost, med tilhørende vand af kop, og en portion grøntsagsmos til aften, med tilhørende vand af kop. Hvor han får en portion grød på ca. 120 g ved en 11.30 tiden og en portion mos på 150 g ved en 18 tiden. Udover det, bliver han ammet omkring kl. 7.00 - 8.00 tiden om morgenen og omkring kl. 16.00 – 17.00 tiden om eftermiddagen, og så starter natrytmen efterfølgende. Nogle gange får han også lidt frugtmos med tilhørende vand af kop, når han kommer op efter hans eftermiddagslur. Hvor han så efterfølgende bliver ammet ved en 16.00 – 17.00 tiden, da han ikke altid gider at spise så meget af frugtmosen. Men ellers har han stadig en enorm appetit, så havde tænkt at starte med at give ham lidt mild havregrød til morgenmad når han blev 6 måneder. Hvad tænker du om det?
Hvor meget bryst/MME skal han egentlig have, når han skal til at have grød 3 gange dagligt? Og hvor mange gram grød/grøntsagsmos må han få at spise? Da han nogle gange kan spise mere end de gram jeg har skrevet foroven at han får.
Han er nogle gange også begyndt på at blive rigtig sur når han skal have grød/mos, hvor han bliver hysterisk og begynder at græde voldsomt. Det er som om at det ikke går hurtigt nok med at give ham grøden, men det kan bare ikke gøres hurtigere. Tror du måske at det er fordi at han er for sulten når han skal have grød/mos? Eller hvad kan det skyldes? Han er blevet meget bedre til ikke at blive sur når han spiser, men han får bare stadig nogle gange de hysterianfald.
Vi glæder os endnu engang til at læse dit svar.
Hilsen
de frustrerende forældre