Svar: Taber sutten
18. februar 2014
Alder:
15 mdr.
Hej med jer
Dejligt at høre, at I er glade for mit tidligere svar :)
Jeres dreng lyder til at have det, jeg kalder for et søvnassociationsproblem. Det betyder at han er blevet uhensigtsmæssig afhængig af en bestemt ting eller en bestemt handling for at kunne sove. Hos jer - flaske og sut.
Det er helt naturligt at små børn har brug for f.eks. flaske eller sut for at kunne sove, men med den alder jeres dreng har, så er det uhensigtmæssigt, hvis han ikke kan sove uden - fordi han får afbrudt sin søvn og fordi han er afhængig af jeres hjælp, for at komme videre i søvnen.
Flasken om aftenen kan stille og roligt erstattes af en godnatgrød og en kop mælk i køkkenet. Derefter kan han få børstet tænder og så blive puttet i seng. Det kan være en god idé at I f.eks. indføre en godnathistorie og en puttebamse og putteklud, så I har et fast ritual med grød og mælk i køkkenet, derefter læse lidt på skødet og blive puttet i seng, hvor I så stadig sidder og læser, giver ham bamsen, puttekluden, holder i hånd, synger sang eller lignende til han selv sover. Det er vigtigt at han ikke længere falder i søvn med flasken i munden, så han ikke forventer at få den i munden, når han vågner flere gange om natten - og det er vigtigt at han får lidt grød og mælk inden han skal sove, så I sikrer jer, at han ikke vågner, fordi han reelt er sulten eller tørstig.
Søvnassociationer er vigtige for både børn og voksne - de hjælper os til at falde i søvn og forbereder os på natten. At få flaske eller sut er med til at berolige jeres dreng og det hjælper ham med at sove, men nu skal han lære at sove på en lidt anden måde.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at han nu lærer at falde i søvn selv. Han lærer at sove i sin seng og han forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør ham afhængig af jer om natten.
Hvis jeres dreng er blevet afhængig af flaske eller af sin sut, for at kunne sove, så betyder det at han ikke er i stand til at komme videre i søvnen uden at I tilbyder ham flasken eller sutten flere gange om natten.
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dyne lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og jeres dreng vil således også have mange små opvågninger natten igennem. Det er her vigtigt at jeres dreng er i stand til at komme videre i søvnen uden at få flaske og uden at I giver ham en sut hver gang. Altså stille og roligt uden at han behøver få hjælp fra jer.
Sutten kan være en god søvnassociation - men ikke hvis det betyder at han skal have den en gang i timen, hver gang han vågner. Og hos jer lyder det som om at jeres dreng har fået det, jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn.
Det lyder som om at I er kommet ind i en vane, hvor I giver ham sutten, hver gang han vågner - på den måde lærer han at I yder denne service hele natten igennem og han bliver afhængig af dette - han kan ikke sove, uden at have en sut i munden. Når han falder i søvn med sutten, så vil han naturligt tabe den, når han sover dybt og sover godt. Når han så har en af sine små opvågninger, så vil han registrere at sutten mangler, vil græde, klynke og I giver ham sutten og han sover derefter videre. Han lærer således at sutten skal være i munden hele tiden og det er uhensigtsmæssigt for både jer og ham.
Og der er desværre kun jer til at ændre på denne vane. Han har dog en alder, hvor han godt kan lære at finde sin sut selv. Og det første I skal gøre er derfor at lære ham det om dagen.
Når han i løbet af dagen har brug for sin sut, så skal I give ham sutten i hånden og ikke i munden. Han skal have den i hånden og selv komme den i munden. Når han kan dette, så skal han lære det om natten. I kan evt. koble sutten på en stofble, så den er kombineret med hans putteklud og I kan lægge flere sutter i sengen, så han kan finde en sut. Når han vågner, søger sin sut, så skal I hjælpe ham med at lede efter den, finde den og han skal igen selv komme den i hånden. Det handler om at gøre ham selvhjulpen, så han ikke behøver jeres hjælp hele natten igennem.
Bedst er det naturligvis hvis han kan lære at sove uden at sutten skal være i munden hele tiden, men det lyder som om at det kan være rigtig svært hos jer. Derfor er det en god idé, hvis I kan arbejde på, at han lærer selv at finde sin sut, når han har brug for den.
Putte-sutte-klud, en puttebamse osv. er her igen en rigtig god idé, fordi han stille og roligt kan lære at bruge dette som substitut for jer - det er aldrig et spørgsmål om at fjerne tryghed og ro fra barnet, men derimod et spørgsmål om at finde nogle rutiner, nogle ting, nogle nye søvnassociationer som er bedre for både barn og forældre på sigt.
I skal naturligvis være opmærksomme på om der de sidste uger har været nogle ting i hverdagen, sygdom og andet som spiller ind på hans søvn og som gør, at han vågner flere gange om natten - det kan sagtens tænkes og det er her rigtig vigtigt at I er opmærksomme på, hvilke vaner I så giver ham om natten, så I ikke kommer ind i nogle rutiner, hvor han f.eks. pludselig bliver afhængig af sin sut eller andet, hvis han ikke har været det før....:)
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske