Svar: Amning og vægtnedgang
18. februar 2014
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt du skriver, for du har helt ret - en vægtøgning på 200 gram på fire uger er for lidt. Det vil være rigtig godt, hvis han tog næsten 200 gram på om ugen og ikke om måneden - og det er sandsynligvis også derfor, at der er blevet aftalt kontrolvejning igen om 10 dage...
Du fortæller at han har sovet igennem fra han var 7 uger - det er naturligvis rigtig dejligt, hvis han kan sove hele natten uden mælk, men det kan faktisk godt være forklaringen på, at han ikke tager nok på ligesom det kan være forklaringen på, at du føler at din mælkemængde er nedsat. Det er nemlig sådan, at du producerer mere af det mælkestimulerende hormon om natten og derfor øger det din mælkemængde at amme om natten, ligesom det er med til at sikre din drengs behov for mælk og væske og dermed næring nok, at han ammes over døgnets 24 timer...
Det lyder derfor som om at du nu skal begynde at amme ham lidt efter "skema", så han ikke får lov til at sove hele natten uden mælk, men ammes f.eks. midnat og tidlig morgen og ikke sover mere end f.eks. 5 timer om natten uden at blive ammet. På samme måde bør du om dagen sikre ham mælk hver 3-4 time, så han i alt ammes mindst 6 gange i døgnet og her får hovedmåltider. Derimellem må han gerne få små tørstslukkende tåre efter behov.
Det er rigtig fint, at han viser interesse for skemad, nu hvor han er blevet 4 måneder og du kan godt overveje om han skal starte op med lidt skemad. Det skal ikke være ret meget, blot lidt smagsprøver, gerne givet til frokost, altså om dagen. Det er dog vigtigt at det netop er smagsprøver og at skemaden kommer ud over hans vanlige indtag af mælk. Han må ikke nedsætte sit mælkeindtag.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre. Ammes igen, når dagen starter, så han får mælk at vågne op på.
Formiddag 8.30-9: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11: Tilbydes smagsprøver af lidt grød, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur f.eks. kl 12-12.30 - tidspunktet afhænger af hvor lang en formiddagslur han tager
Eftermiddag 15-16: Ammes
Sover dagens 3. lur
Aften 19.30: Ammes og puttes til natten. Vil ofte have brug for hyppig amning i løbet af aftenen og kan også gå sent i seng.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og må så herefter godt sove ca 5 timer, hvor han så ammes igen. Han bør ikke sove længere søvnstræk, når han ikke tager nok på:)
Som du kan se, så indgår der i denne plan 7 amninger i døgnet og det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at amme ham på denne måde. Det vil sige, at han fast skal ammes, som en del af putteritualet, så han fast får mælk at sove på. Og du skal naturligvis være opmærksom på om han spiser effektivt eller lader sig forstyrre :)
Der sker ofte det, at børn netop i 3-4 måneders alderen lader sig forstyrre, når de skal spise. Lillebror er så stor nu, at han er meget bevidst om, hvad der sker omkring ham. Han begynder at kunne se længere, opfatter rummet han er i på en anden måde, han begynder at skelne mere og mere bevidst om han er hjemme eller ude osv. Samtidig sker der ofte også en ændring i børns søvn og man oplever ofte at barnet begynder at powernappe lidt mere dagen igennem.
Den store opmærksomhed på verden giver altså ofte både urolig spisning og urolig søvn og det er helt naturligt at han lige nu synes det er vældig spændende at se efter storebror, som leger. Man kan let komme ind i en rytme, hvor han slatspiser lidt hele dagen igennem og det lyder som om at det måske er tilfældet hos jer - derfor er det super godt, at du nu er begyndt fast en gang dagligt at amme ham for nedrullede gardiner, lukket dør osv. så du hjælper ham til at koncentrere sig og få taget nok fra - og måske er det nødvendigt at gøre dette flere gange dagligt.
Du fortæller at din mælkemængde varierer - varierer den fra dag til dag eller også i løbet af hele dagen? Du skal være opmærksom på nu at forsøge at følge en nogenlunde fast rytme, så han som sagt altid spiser i forbindelse med putning og sikre at der ikke går for lang tid imellem amningerne. Du skal også medtænke at du selv skal have hvile og at du selv skal nå at spise lidt i løbet af dagen. Det er vigtigt at du passer på dig selv, for også at danne mælk nok :)
Det kan naturligvis overvejes om han skal have et supplement på flaske. Det afhænger helt af, hvordan du fornemmer din mælkemængde og hvordan han tager fra. Hvis du kan amme ham hver 3-4 time, han spiser effektivt, synker, har mælk i mundvigene, har gang i maven osv. og du fornemmer at han får fint med mælk fra dig, så er det helt fint. Men hvis du fornemmer at du har svært ved at mætte ham, at han stadig virker søgende, hvis du fornemmer at hans mave går i stå osv. så kan det godt være tegn på at han har brug for ekstra mælk og hvis hyppigere amning ikke hjælper, så vil det være en god idé at supplere med en flaske.
Jeg håber at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske