Svar: Sover ikke særlig godt - Natteroderi
19. februar 2014
Alder:
4 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev og velkommen til - og tillykke med jeres lille dreng:)
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres dreng lige nu og hans alder og udvikling vil naturligt spille ind på hans søvn og rytme. De fleste børn vil i 4 måneders alderen trives med 15 timers søvn i døgnet. De sover ofte bedst, hvis de sover 5 timer i løbet af dagen, fordelt på 3 lure og sover ca 10 timer om natten.
Du fortæller at du ofte vækker din dreng fra hans middagslur og aftenlur og du fortæller at du ofte putter ham i seng kl 19.30, hvor han så ligger til kl 06 - og jeg tænker at I måske skulle prøve at lade ham sove længere dagslure og lade ham gå senere i seng. Som det er hos jer lige nu, så får han mindre dagssøvn og længere nattesøvn end han måske trives med. Det betyder ikke at han fremover altid skal i seng f.eks. kl 21 eller senere - det er blot i denne periode, ofte ændrer det sig igen omkring 6 måneders alderen, men ofte kan det være en god idé at se aftenerne som "familietid" og ikke "partid" i denne alder - mod at I så får en bedre nattesøvn alle tre. Det kan være et forsøg værd.
Jeg vil derfor foreslå en dagsplan, som ser således ud:
Tidlig morgen 6: Evt flaske og dagen starter
Evt. flaske og puttes til morgenlur ca kl 7.30-8
Formiddag 10: Tilbydes lidt grød, vand af kop.
Frokost 11.30: Flaske og puttes til middagslur og får her lov til at sove 2-3 timer, som han nu har behov for
Eftermiddag 15: Flaske
Aften 17: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til 3. lur og sover her måske 1 time, måske mere - det afhænger af, hvor lang middagsluren har været.
Er vågen i løbet af aftenen, får mælk efter behov og I pludrer, snakker, leger osv.
Flaske og puttes til natten f.eks. kl 21 - det afhænger af hvor lang den 3. lur er og hvor sent den ligger.
Først på natten 01: Flaske efter behov
Som I kan se, så ligner min dagsplan jeres - der er stadig 3 lure, der er flaske som en fast del af putteritualet hele dagen igennem, der er de to måltider skemad, som I er begyndt på og som han trives med - men det hele er rykket lidt, fordi han ikke vækkes fra sin middagslur, men får lov til at sove til han vågner af sig selv. På den måde vil hans dagssøvn naturligt blive forlænget og nattesøvnen blive kortere, men det er helt okay i forhold til hans alder - og det I skal være opmærksomme på er at hans vågenperiode skal ligge om aftenen og ikke i løbet af natten.
Jeg håber, at I hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske