Brev:
Søvn og rytme - 6 mdr.
19. februar 2014
Alder:
6 mdr.
Søvn og rytme - 6 mdr.
Hej Helen
Mange tak for de tidligere svar vi har fået.
Vi håber du har nogle ideer til hvordan vi bedre kan ”skrue” vores dagsplan sammen. Som det er nu har vi problemer med søvnen, ske maden og generel trivsel. Gry er nu 6 ½ Mdr. Vejer 9 kg. Og 74 cm. Lang.
Vores dagsplan ser nogenlunde sådan ud:
4.30-05.00. Vågner. Ammes og sover en sjældent gang videre til 5.30.06.00. Ellers står vi op og dagen begynder.
07.00. Tilbydes havregrød + vand. Det har aldrig nogen interesse. Enten drejer hun hovedet, lukker munden eller bliver sur og vrider sig i stolen.
07.30-08.00. Ammes og puttes til ”formiddags lur”. Sover ca. 45 min. – 1 ½ time.
11.00-11.30. Tilbydes grøntsags mos + vand. Det har som regel lidt mere en interesse og spiser en lille dl.
12.00-12.30. Ammes og puttes til middagslur. Sover ca. 1 1/2 – 2 timer.
15.00. Frugtmos + vand. Det er hun ret glad for og er som regel godt tilpas så her spiser hun 1 lille dl.
16.00. Ammes. Her har vi flere gange forsøgt at putte Gry i barnevognen til en power nap, men nu græder/skriger hun hvis det forsøges.
17.00-17.30. Grøntsags mos med kød. Har nogle gange slet ikke overskud til at spise. Er træt, gnider sig i øjnene og gaber.
18.00-18.30. Ammes og puttes til nat. Er ofte svær at putte da hun har været vågen i mange timer.
I løbet af natten er det meget forskelligt hvornår hun ammes. Nogle gange kl. 22.00. og igen kl. 03.00. På en god nat kun kl. 00.00. Sover som ofte videre og hun kan ligges over i tremmesengen. Enkelte nætter er hun vågen ca. 1 ½ time. Her ligger hun og pludre, triller rundt og er bare frisk. Først når hun begynder at brokke sig kan hun puttes igen.
For at prøve noget andet har vi prøvet at give hende en morgenlur allerede kl. 7 for så måske at det bedre kunne passe med en 3 lur. Denne rytme har vi dog ikke haft held med da hun ikke ville puttes til denne tidlige lur på trods af hun virker træt. Vi har dog lige haft en enkelt god aften hvor vi kunne putte hende i tremmesengen uden at gå med hende. Dette lykkedes nok fordi at hun først stod op kl. 14.45 fra middagsluren og måske ikke nåede at blive overtræt til kl. 18.30 da vi puttede hende.
Vist vi kører efter rytmen som vi har beskrevet ovenfor er hun allerede putte klar kl. 17-17.30, men dette vil vi helst undgå da det virker meget tidlig. Problemet er bare at det svært at holde hende vågen fra kl. 14 til kl. 18-19 hvor vi gerne vil putte hende. Det er mange vågne timer, men den 3 lur vil hun bare ikke mere.
Som sagt syntes vi hun ofte virker træt, uoplagt (vil gerne bæres meget rundt.) Svært ved at aktivere sig selv osv. Det går desværre ud over lysten til ske maden. Vi prøver på bedste vis at stimulere hende: sanglege, bøger, tumle, legetøj mm.
Vi har fået hende tjekket ved egen læge (5 mdr.) Lægen mente at Gry er sund og rask. Har for nyligt fået tjekket ørene. Der var heller ikke noget som skulle genere hende. Hun har dog bøvlet med forstoppelse de sidste 14 dage, hvor hun bl.a. har fået Movicol for maven. Der er dog kommet gang i maven nu og vi bøvler stadig lidt med hende.
Med venlig hilsen
Helle