Brev:
Natamning og putningen af far
19. februar 2014
Alder:
6 mdr.
Natamning og putningen af far
Hej Helen.
Jeg er mor til Valdemar på 6mdr. Han er en meget glad, tryghedsøgende og temperamentsfuld lige mand.
Siden han blev født har jeg ammet ham ca. hver 2. Time hele natten. Det har været rigtig dejligt, men hårdt i længden. For nogle mdr. Siden læste jeg i din bog om søvn, at babyer på 6 mdr. Ikke behøver at blive ammet om natten. Det så jeg meget frem til. Da han var 4,5 mdr. Begyndte vi meget langsomt på mad, bl.a. I håb om, at det ville gøre ham mere mæt, så han vIlle sove lidt længere stræk om natten. Nu er han 6 mdr. Og spiser tre måltider dagligt: morgenmad og frokost 0,5-1dl, aftensmad 1-2dl (spiser til han er mæt). Der er ingen ændringer i hans søvnmønster om natten!
Jeg har læst bogen "Sov igennem uden gråd" og i forvejen gjorde jeg de fleste af tingene der stod i bogen. Når han vågner forsøger jeg først at gøre ham bekvem i sengen:vender ham, giver ham bamsen og nussekluden, putter han godt, holder hænderne på ham, siger godnat osv. Bliver han ved med at protestere, tager jeg ham op og vugger ham stille i mine arme og lidt efter ligger ham tilbage i sengen. Han græder aldrig om natten, men han er vågen! Jeg kan gentage denne proces nogle gange i 1-1,5t. Før jeg til sidst giver op og ligger ham til brystet, også sover han.
Vi har prøvet, at hans far tager ham op, hvis det er under 3 timer siden, han sidst blev ammet. Med det samme begynder han at græde/skrige og det accelererer til jeg igen tager ham.
Jeg har vænnet ham fra at blive vugget i søvn i barnevognen om dagen. Jeg tænkte at han ville have lettere ved selv at falde i søvn igen om natten. Når jeg ammer ham trækker jeg brystet til mig, han griber igen fast osv. Til han ikke vil have mere mad (typisk 5-10min.)
Jeg føler han er tryg i sin seng. Om aftenen når jeg putter ham. Ammer jeg ham på hvert bryst til han er meget træt, men ikke sover og putter ham derefter i sin seng. Det tager ca. 15-30 min.
Hvad kan jeg gøre for at nedtrappe natteamningen? Hvor længe er der udsigt til at han vil ammes på denne måde?
Vi har prøvet at hans far putter ham, men det er det samme som med nætterne, han begynder med det samme at græde. Han er i dagtimerne meget glad for sin far. Skal vi accepterer at han har mig os primærvoksen og dermed mig som tryghedsperson? Hvad kan vi gøre, for at han vil lade sin far putte og tage ham om natten?
Jeg er ikke tilhænger af lad ham græde "metoder", selvfølgelig skal man give det en chance, men 10min. Gråd er alt, hvad vi kan rumme. Jeg tror ikke på, at noget der i mit moderhjerte føles så forkert, kan være den eneste løsning. Samtidig lærer man jo bedst når man er tryg og glad.
Jeg håber meget du har nogle forslag.
Med venlig hilsen
En meget træt mor.