Svar: Natamning og putningen af far
19. februar 2014
Alder:
6 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og velkommen til - jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og hvor dejligt at høre, at du har læst min bog om børn og søvn, tak :)
Det er rigtigt, at børn i 6 måneders alderen begynder at kunne sove igennem. Det betyder at de kan sove 5-6 timer uden at få mælk f.eks. fra kl 23.30 til kl 05. Det er dog en forudsætning for dette at barnet tilbydes både mælk og mad nok i løbet af dagen.
Det er rigtig godt at I er kommet godt igang med skemaden og det er dejligt at du ammer og fornemmer at amningen fungerer godt. Det er også rigtig fint, at du tilbyder din dreng ekstra mos om aftenen - du fortæller at han ofte kan spise 2 dl. og spiser op... MEN, du skal være opmærksom på mængden generelt. For det er vigtigt at han ikke spiser så store mængder skemad, at han ikke drikker mælk/væske nok. Det er bedre at han spiser f.eks. 1 dl. grød eller mos, drikker vand af kop og så tager imod brystet end at han spiser 2 dl grød eller mos og derefter ikke drikker nok ved brystet eller afviser det helt.
Hans væskebehov er stort - de fleste børn vil i 6 måneders alderen have behov for ca 1000 ml mælk i døgnet ud over den skemad de spiser og det vand de drikker af en kop. Og de fleste børn har derfor brug for ca 6 amninger i døgnet, for at være dækket ind. Det kan godt være at din dreng sagtens kan spise 2 dl og stadig have plads i maven til mælk - hvis han kan det, så må du gerne give ham det. Prøv at fornemme hans behov. Og vær så også opmærskom på hans indtag hele dagen igennem, da mæthed skabes hele dagen og ikke kun om aftenen:)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes nu med lidt kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13 - tidspunktet kan dog variere lidt efter hvor lang en formiddagslur han har taget.
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden og ammes også stadig her - det er godt med amningen om eftermiddagen, den er at foretrække fremfor amning midt nat.
Powrnapper evt - eller den begynder måske at kunne blive sprunget over
Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes også her med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20. Tidspunktet variere lidt efter hvorvidt han har sovet 2 eller 3 lure i løbet af dagen.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og puttes herefter i egen seng, hvor han så sover uden bryst til næste morgen tidlig.
Som du kan se så indgår der mange små måltider dagen igennem og lidt og tit er netop med til at fylde ham godt op :) Derudover er der en helt fast dagsrytme og det er vigtigt at I nu forsøger at skabe dette. Det vil sige et fast stå op tidspunkt hver dag, faste spise- og sovetider og fast puttetidspunkt om aftenen. Hele dagens rytme vil naturligt også spiller ind på, hvordan natten forløber.
Mælk indgår stadig som en fast del af hans putteritual - både når han puttes om dagen og når han puttes om natten. Og det er rigtig fint at du ammer ham og forsøger at putte ham fra din favn ned i seng, før han sover helt. Du må også meget gerne lægge dig med ham og amme ham liggende i din seng - hvis du gør det, så prøv at nå dertil, hvor du ammer, han slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn. Han skal altså ammes til han næsten sover, men stadig lige når at slippe (og nej - han skal ikke være ked af det).
Når han søger brystet om natten, så vil det være en god idé at afkorte amningen mere og mere ved at lirke brystet ud af flere omgang, så han dier mere og mere kortvarigt. Det kan være en god idé at du ammer ham af to omgange sen aften, så han ammes, skiftes, ammes og derefter puttes, så han er fyldt godt op med mælk omkring midnat. Hvis han så vågner og søger brystet i løbet af natten, så giver du ham brystet, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være at du skal gøre det mange gange, men tilsidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.
Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du stadig have ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Og stille og roligt vil du så kunne berolige ham netop med dine hænder og kærtegn og uden at han behøver brystet og hvor han så kan ligge i sin seng ved siden af dig.
Det kan være en god idé at fjerne siden af tremmesengen og koble hans seng til din, - naturligvis sikre at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt og han ikke kan trille ud. Det at han ligger i sin seng koblet til din seng, vil give dig mulighed for at berolige ham. Du kan lægge en hånd over på ham, holde ham i hånden, kærtegne ham, have en hånd liggende på hans mave osv. så han kan mærke at du er der - samtidig med at han jo lærer at sove i egen seng og forbinder sin seng med at sove. Det kan være en god idé, fremfor at tage ham op, vugge ham i armene igen og igen...
Hvis far gerne vil på banen, så kan I overveje om det ville være en idé at give flaske. Det er som sagt naturligt at jeres dreng skal have mælk som en fast del af sit putteritual og da mor ammer, er det naturligt at mor putter. Alternativet er derfor at far giver flaske... Derudover har flasken den fordel, at den kan gives i sengen, hvor I ønsker jeres dreng skal sove, så han ikke oplever det skift der er fra favn og ned i seng, som han måske lige nu protesterer over og bliver ked af. Og samtidig vil modermælkserstatning også nogle gange mætte mere end modermælk - en flaske sen aften kan derfor nogle gange gøre, at barnet sover lidt flere timer, før det søger efter mælk igen...
Jeg håber at I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske