Brev:
Tvillinger og en toårig
20. februar 2014
Alder:
18 mdr.
Tvillinger og en toårig
Hej.
Nu har jeg et spörgsmål om hvordan man bedst forbereder en lille dreng på ca 2 år (er han når de nye börn bliver födt i juli ca) på at han skal blive storebror til to små babyer.
Vi har för spurgt til råds om sovevaner og det går meget bedre med det, men det indgår i spörgsmålet... Jeg tänker egentlig at det skal gå fint med at få to nye, men kan samtidig blive lidt urolig for hvordan det egentlig skal fungere... Du kan jo se om du har et eller nogle gode råd... Han er lige begyndt i börnehave, det går fint, men er lidt mere mor syg nu.
Han sover stadigväk imellem os i sengen, men han er bedre til at falde i sövn om aftenen. Det der med at han selv skal ligge alene og falde i sövn og vi så skal lave noget kedeligt fungerer og ikke. Han synes overhovedet ikke at det at stryge töj eller lägge töj sammen er kedeligt. Så det fungerer sådan at han får välling i stuen, så går vi op og giver ham natble på og han får börstet tänder. Så siger far godnat og mor läser lidt, hvorefter lyset slukkes. Nu kan der så ske det at han behöver ligge i mine arme for at falde til ro, andre gange dröner han rundt i sengen, men kommer til slut og lägger sig ved siden af mig. Nogle gange helt oppe i hovedet andre gange mere for sig selv. Synes det her er fremskridt, för var han i mine arme når han sov og så lagde jeg ham fra mig bagefter.
Problemet er kan man ha det sådan her når nu man samtidig skal have to nye babyer, og hvad skal vi göre. Få ham ud af sengen eller helt ind på sit eget värelse? Vil han og tvillingerne väkke hinanden (underforstået: tvillingerne får jo ligge i deres egene seng), eller kan man få det til at fungere med ham i midten af sengen og dem i egen seng ved siden af. Han vågner stadig ofte indimellem, og så andre nätter sover han mere eller mindre hele natten.
Han vender og drejer sig meget når han sover, så jeg er meget i tvivl om han overhovedet kan ligge i en lille seng. Nu har han masser af plads at rode rundt på om natten..
En andet spörgsmål er også det med at det altid er mor der lägger ham i seng. Hvordan träner man på at det også kan väre far? Far er med hele vejen indtil der hvor lyset slukkes og han skal sove (nogen gange med der også men sammen med mor). Det fungerer ok når mor er borte men det har jeg ikke väret mange aftenenr, så spörgsmålet er om det er en start?
At jeg tager og träner for eks. så det er far der lägger ham i seng oftere? Eller skal det kunen fungere selvom mor er i huset og hvordan gör man det? Jeg tänker at når de små kommer, så kan han jo ikke altid få mor selvom hun er i huset, og det er måske bedre at läre det nu, end når de kommer?
Det var i alle fald et start spörgsmål, det kan väre der kommer opfölgende, men nogle gode råd om organisering af livet med en to-åring og så nye tvillinger modtages gerne!
Vi tänker forresten väre hjemme begge to de förste 4-5 måneder, og den 2-årige kan väre i börnbehaven ca 15 timer om ugen her hvor vi bor (muligt man kan få dispensation til 25 timer).
Med venlig hilsen
Lisbet.