Svar: Tvillinger og en toårig
20. februar 2014
Alder:
18 mdr.
Kære Lisbet
Tak for dit brev og hvor fantastisk at I venter tvillinger - stort tillykke med det!
Der findes 2 rigtig fine børnebøger. Den ene hedder "1 + 2 = 3". Den er skrevet af Marianne Bargeman og handler om Axel, der skal være storebror - ikke bare til én baby, men til to. Den anden hedder "Lillebror og lillebror". Den er skrevet af Eline Sigfusson og den handler om Johanne, der skal være storesøster til to tvillingedrenge. Bogen om Axel er en billedbog, der anbefales til børn fra 2 år, hvor bogen om Johanne er til børn i 3-4 års alderen. Jeg tænker dog at jeres dreng kan få noget ud af at få læst begge bøger højt, selvom han ikke er ældre - og hvis ikke nu, så naturligt senere :)
Man kan sige at fordelen ved at han ikke er ældre end han er, selvom det også bliver hårdt, er at han jo stadig vil have rigtig meget brug for jer. Han vil stadig være så lille, at der er mange ting, han ikke kan selv og hvor I derfor naturligt ikke kan sige "nu må du lige selv" eller "nu må du lige vente lidt". På den måde vil han naturligt stadig have brug for jer og I vil stadig skulle være der for ham rigtig meget, selvom to nye børn kommer til.
Det vil sandsynligvis betyde en større omvæltning for jer end for storebror. For ham betyder det ikke helt så meget om der kommer en eller to - han synes generelt at det er rigtig svært at skulle dele jer med en anden, at skulle være storebror bliver en ny og naturligt svær rolle. Det vil være rigtig godt, hvis I derfor nogle gange kan planlægge jer sådan, at I laver ting sammen med ham alene, så han stadig mærker at I også er der for ham, at han prioriteres.
Det lyder super godt at I tager orlov sammen og fantastisk dejligt, at I har mulighed for dette. Det er også rigtig fint, hvis storebror nogle dage kan være i børnehave, fordi det for ham kan være et frirum. Hvor han hjemme skal bruge rigtig meget energi på at finde ud af sin nye rolle som storebror, så vil hans rolle i børnehaven være den samme. Her vil han lege og være en del af hverdagen som han plejer at være og de ting de laver, det der sker, vil være kendt og trygt. Derfor kan det nogle gange være rigtig dejligt og mindre ressourcekrævende for den ældste at være i børnehaven.
Når det er sagt, så er det dog også vigtigt at I forsøger at fornemme hvad han giver udtryk for og hvad hans behov er - og forsøger at flekse efter dette. Hvis han har rigtig meget brug for at være hjemme en dag eller viser behov for kortere dage i børnehave, mulighed for at møde lidt senere eller blive hentet tidligere, så vil det naturligvis være rigtig godt, hvis I kan forsøge at imødekomme dette. Det er vigtigt at han fornemmer, at I stadig ser ham og vil ham og at han er ligeså vigtig og betyder ligeså meget som de to små.
Med hensyn til søvn og hvordan I kan arrangere jer, så må dette afhænge af, hvad I fornemmer vil fungere bedst for hele jeres familie. Man kan i forhold til storebrors alder sige, at lige nu i 18-20 måneders alderen vil mange børn ofte sove dårligt. De har svært ved at overgive sig til søvnen og har også ofte svært ved at sove roligt om natten. Mange børn vågner med gråd og skrig om natten i denne alder, de kan drømme rigtig meget og søge ekstra fysisk kontakt. Det kan derfor være en god idé at vente med at lave nye søvnvaner og rutiner til denne periode er overstået.
Modsat så kan man dog også tale for at arbejde på at lære ham at sove i egen seng og føle sig tryg ved dette nu. Han har en alder nu, hvor han godt ved at I ikke er forsvundet selvom han ikke kan se jer. Han ved godt at I er i stuen, selvom han ligger på værelset, han forstår godt at han kan kalde på jer eller gå ud af rummet og søge jer. Det giver naturligvis en tryghed og man kan i denne alder derfor godt arbejde på at han lærer at sove uden at I behøver være tæt ved ham - f.eks. ved at stryge tøj eller ved at I går lidt frem og tilbage, betrygger og beroliger igen og igen.
Han har også en alder nu, hvor han naturligt er meget mere bevidst og i løbet af det næste halve år vil I naturligt se mere og mere egen vilje og selvbestemmelse. Det er rigtig godt, men det betyder også, at det kan blive sværere at ændre vaner, hvis han f.eks. er blevet vant til at sove mellem jer. Han vil naturligt ikke så let acceptere, hvis I pludselig laver dette om og slet ikke, hvis de to små må ligge hos jer og han ikke må. Det vil han protestere over, hvilket han naturligvis også har ret til. Derfor skal I forsøge at finde det rette tidspunkt at flytte ham på eget værelse - det skal være i så god tid før de små kommer, at han ikke føler at han bliver flyttet på grund af dem, og det skal samtidig være på et tidspunkt, hvor han kan lære det, fordi han er ikke er i en meget urolig periode...
I kan naturligvis også vælge at lade hele familien sove sammen og så lade børnene flytte på værelse sammen, når tidspunktet engang bliver til det. Hvis I ønsker at dyrke samsovning, så kan I godt gøre dette. Det kræver dog et rimeligt stort soveværelse, hvor der er plads til alle. I nogle familier vælger man at bygge en 4 meter bred seng, hvor alle både børn og voksne får plads nok. Det er vigtigt i forhold til de små, at I sikrer jer at de har plads nok omkring sig, sover med deres egen dyne osv. af hensyn til risikoen for vuggedød. De må ikke blive overophedet og de må ikke risikere at kunne trille ned i revner i madrassen eller risikere at I lægger jer på dem. De skal have godt med plads omkring sig og det vil være en fordel med en væg-til-væg-seng, så ingen kan trille ud over kanten, ligesom en topmadras er god, så der ikke er nogen samlinger (revner) i madrassen.
I skriver at I også har overvejet at have tvillingerne i egne senge og det er naturligvis også en mulighed - dog tænker jeg, at de jo skal have mælk om natten og at det derfor ofte er praktisk at have dem i nærheden - men hvis I tænker at det vil fungere rigtig godt med at putte dem, give mælk og putte dem tilbage i egen seng, så kan I naturligvis gøre dette. Måske skal I vente med at tage den endelige beslutning om hvordan til I ser, hvad det er for to små størrelser I får:)
Storebror kan måske også til den tid få en åben seng - en juniorseng, som giver ham plads nok men samtidig ikke er alt for stor. Mange børn vil når de er omkring 2.5 år begynde at protestere mod at blive puttet i tremmeseng og vil derfor her være parate til en åben seng...
Med hensyn til om børnene vækker hinanden - så måske I starten, men det holder ofte op ret hurtigt. Det kan godt være at storebror vil vågne og reagere på at de små vågner, græder, skal have mælk, men her kan I så berolige ham med et "det er bare lillebror, sov du bare videre" eller lignende, så han hører at I har styr på det og han kan være helt tryg. Og efter lidt tid, så vil han ikke længere blive forstyrret af sine små søskende om natten - de lyde de laver vil ofte være en del af natten og han har tillid til at mor og far tager sig af det:)
Det er en rigtig god idé at få far på banen og det bedste I kan gøre er at lade far deltage så meget som muligt i alt hvad der leder op til putning. Lige nu kan far f.eks. give storebror vælling - hvilket bør erstattes af en godnatgrød og en kop mælk i køkkenet nu - herefter kan far børste hans tænder, far kan putte ham og læse godnathistorie og mor kommer så ind og siger godnat. Så far mere og mere overtager alt det, som leder op til putning og mor naturligt kommer og er der, lige der hvor han skal overgive sig til søvnen. Jo mere far er med i alt det indledende, jo lettere vil far naturligt have ved at putte, hvis mor en dag ikke er hjemme.
Så hvor I lige nu har en rutine, hvor far siger godnat og mor læser, så kunne I forsøge at bytte rundt, så far læser, viser billeder, taler lidt om dagen og mor så kommer ind og siger godnat og er der, når jeres dreng så overgiver sig til søvnen. Har han en puttebamse, putteklud eller lignende? Ellers vil det være rigtig godt at introducere en sådan nu.
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske