Brev:
Lange vågenperioder om natten - 9 mdr.
20. februar 2014
Alder:
9 mdr.
Lange vågenperioder om natten - 9 mdr.
Hej Helen.
Så har jeg lige et spørgsmål igen.
Min datter på nu 9 mdr er begyndt at have lange vågenperioder om natten. Hun er jo altid vågnet ekstremt mange gange, skullet ammes meget mm. men nu er hun vågen meget længe af gangen. 1-3 timer.
Jeg prøver selvfølgelig bare at give hende sutten og hendes sovedyr, pakke dynen om hende, og flytte hende på plads, hvis hun har rykket sig med hovedet op i væggen, nogle gange lægger jeg en hånd på hende. Andre gange lader jeg hende ligge. Hun vender sig rundt og slår rundt med sovedyret og hiver mig i håret mm og så længe hun ikke er ked af det, gør jeg ikke andet end nogle gange det nævnte. Det er nat og der er ro. Begynder hun at græde prøver jeg at lægge hende til, og hvor det før fik hende til at falde til ro, hjælper det nu ikke - jo hun kan trille om på siden og ligge nogle sekunder men næh nej, hun sover ikke, hun starter bare forfra.
Jeg kan godt se, at det er normalt for alderen, men oveni alle de andre opvågninger og nu 9 mdr henne må der da snart komme noget nattesøvn....
Mon der er noget med rytmen eller andet, der spiller ind?
Jeg følger din dagsplan, op kl. 7 og måltiderne som i din bog, bortset fra at hun jo spiser selv, så hun får al vores mad, bortset fra grød morgen og til nat. Hun sover heldigvis ok om dagen, den ene lur stadig lidt længere, måske 1-2 timer, hurra.
Hun kan jo dog være længere tid vågen nu mellem lurene, og kommer først til formiddagslur nær ved kl. 10. Sover som regel her den længste lur. Puttes så først igen måske 15.30, nogle gange lidt senere, hun kan være længe vågen, og vækker hende så efter en halv time-45 min, så den kan godt være 16.30. Nogle gange kommer hun i seng kl. 20, men den kan også godt være 21.30 eller andet, før hun er træt. Og det er helt ok, hun kan jo ikke sove før hun er træt. Hun har altid haft et lille søvnbehov, mon der er noget, du tænker, jeg skal lave om? Eller bare lade det være, nu hvor det jo fungere godt med hendes to lure om dagen.
Hun spiser fint, jeg ammer inden middagslur (nogle gange kalder hun selv på mælken inden luren), inden putning aften og så nat. Jeg synes ikke jeg har ret meget mælk mere, men hvis hun havde behov for mere ville mængden vel stadig regulere sig ind?
Glæder mig til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Helle