Svar: Lange vågenperioder om natten - 9 mdr.
20. februar 2014
Alder:
9 mdr.
Kære Helle
Tak for dit brev :)
Det er naturligt frustrerende for både dig og din datter, hvis hun begynder at kunne være vågen mellem 1-3 timer i løbet af natten. I har begge brug for sammenhængende nattesøvn og natten skulle gerne bruges til at sove i...:)
Der kan meget vel være en sammenhæng mellem jeres datters vågenperiode om natten og hendes rytme om dagen. Du fortæller at hun sover senere og senere, at hendes vågne perioder nu begynder at være længere - og det er helt fint og alderssvarende, men det betyder at hendes middagslur ofte kommer til at ligge ret sent og ofte bliver kl mere end 16 før hun kommer op - og det kan faktisk godt spille ind.
Man ser det ofte hos børn efter 1 års alderen, men det kan godt opstå før og det handler om at den søvn, som ligger efter kl 16 "æder" af nattesøvnen. Det betyder at hvis hun sover om eftermiddagen, så kan hun enten blive meget svær at få i seng, hun kan begynde at stå meget tidligt op eller hun kan som hos jer begynde at få en vågenperiode midt nat. Det kan derfor være en god idé at overveje en ændring af dagsrytmen.
Man kan nogle gange gøre det, at man vækker hende om morgenen, for at få dagen til at starte tidligere. Men du fortæller at jeres datter ofte står op kl 7 og det lyder som om at hun her vågner af sig selv og tidligere behøver dagen jo ikke starte :)
Så kan man i stedet overveje om hun skal vækkes af sin formiddagslur, så hun sover en kortere lur der, fordi hun så naturligt vil kunne sove sin middagslur tidligere og således også komme tidligere op..
Som udgangspunkt skal man jo ikke vække børn og det er naturligvis rigtig dejligt, at hun nu er begyndt at sove en længere lur - hun sover jo fordi hun har brug for søvnen. Hvis I vækker hende, er det derfor vigtigt, at det ikke er for at fjerne søvn fra hende, men i stedet for at tilbyde hende søvnen på et mere hensigtsmæssigt tidspunkt, så hun sover kort formiddagslur og længere middagslur - men stadig kan nå at komme op før kl 16. Det vil sige at I kan forsøge at bytte om på hendes lure, så hvor hun lige nu ofte sover måske 1.5-2 timer om formiddagen og om eftermiddagen sover 45 minutter, så kan I prøve at putte hende til en 45 minutters formiddagslur og så tilbyde hende en 1.5-2 timers middagslur f.eks. mellem kl 13.30-15...
Det kan spille ind og det vil være måden at gøre det på - men om det skal gøres kan jo altid diskuteres. Som du skriver, så flekser I naturligt også hendes puttetidspunkt om aftenen og nogle gange sover hun kl 20 og andre gange først 21.30 og jeg har fuld forståelse for dette, som du skriver, så kan hun jo ikke sove, hvis ikke hun er træt og parat, men også dette har naturligvis betydning for nattens forløb. Jo mere fast stå op tidspunkt og jo mere fast puttetidspunkt I har jo bedre vil det være.... Og jo mere fast dette er, jo mere vil hendes dagssøvn naturligt også regulere sig ind. Man kan sige at lige nu hvor hun er meget vågen om natten, så vil hun naturligt ofte også have ekstra brug for den lange formiddagslur...
Der er mange overvejelser, men jeg tænker umiddelbart, at hvis I vælger at vække hende fra formiddagsluren, så vil det være rigtig godt ikke at fjerne en time af hendes lur på en gang, men at afkorte den med små skridt. Alt andet vil være synd for hende og så samtidig prøve at putte hende tidligere til middagslur og se om det gør en forskel for natten. Det vil sige at I f.eks. kan afkorte formiddagsluren med ca 15 minutter og forsøge at putte hende 15 minutter tidligere til middagslur og næste dag afkorte med yderligere 15 minutter og putte yderligere 15 minutter før. Det kan godt kræve at I lader gå nogle dage, før I så afkorter igen, det tager tid, men det er den mest "humane" måde at gøre det på, hvis I vil forsøge:)
Jeg håber at I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske