Svar: Grød i microbølgeovn og lidt andet
30. november 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Mathilde
Sådan noget som havregrød, som din søn godt må få nu, hvor han er 6 mdr gammel, laves nemt i mikrobølgeovn.
Her tager du en lille portion havregryn og hælder det over med vand, giver det 1-1½ minut i mikrobølgeovnen, så du lige ser at det koger op, kommer en skefuld fedtstof i og lidt mælk (sødmælk eller erstatning) og rører det godt rundt, så er det klar til servering.
Grøntsagsmos laver du lettest ved at bruge de samme grøntsager som I selv spiser, tager et par stykker fra og pisker så dette sammen med en skefuld fedtstof, lidt af kogevandet og lidt mælk. Stavblener er godt til grøntsager som brocholi, blomkål og gulerødder med frarådes til kartofler, da det gør kartoffelmosen klæbrig.
Med hensyn til de industrielt fremstillede produkter og det man laver selv, så er der ernæringsmæssigt ikke nogen forskel. Det ene er altså ligeså godt som det andet.
Fordelene ved den industielt fremstillede grød/mos er at det ofte er meget hurtigt at tilbrede en enkelt portion. Man koger noget vand, blander det med pulveret og retten er færdig. Produkter på glas kan opvarmes i mikroovnen. Det er altså nemt og hurtigt.
Ulemperne ved de industrielt fremstillede produkter er at de ofte er meget fine i konsistensen, dvs at når barnet skal til at tygge maden og træne denne funktion, så er det for fint og lindt i konsistensen. Her er det en fordel selv at lave de mere grove retter, f.eks. havregrød, trekornsgrød eller mose grøntsagerne med en gaffel.
Fordelene ved selv at lave maden er at man så selv er herre over, hvad man f.eks. kommer på af frugtmos - altså søde ting. Nogle industrielt fremstillede produkter er meget søde og f.eks. tilsat vanille. Laver man selv en portion grød, kan dette enten serveres rent eller man kan komme en skefuld frugtmos på, som man nu synes.
Der findes mange forskellige industrielt fremstillede produkter og nogen synes jeg personligt er bedre end andre. F.eks. synes jeg ikke det er specielt lækkert at servere pulver-kartoffelmos, som jeg ikke selv ville spise. Her ville jeg vælge at lave kartoffelmosen selv.
Man kan jo også vælge at blande det lidt, således at hvis du selv laver kartoffelmos, så kan du komme en skefuld blandet 'grøntsagsmos med kylling' på den hjemmelavede mos.
Man kan ikke sige at det ene er bedre end det andet, det er altså et holdningsspørgsmål og der er jo ligeså mange meninger om dette som der er mødre.
Fortsat held og lykke med din lille dreng og god appetit.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske