Svar: Sovevaner om natten - 5 mdr.
20. februar 2014
Alder:
5 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og velkommen til - og dejligt at høre, at du har købt min bog om børn og søvn, tak! :)
Først - jeg synes det er synd at far skal sove i stuen og tænker, at det vil være rigtig godt, hvis I kan finde en løsning, som tillader jer alle at kunne sove sammen:)
Jeres dreng lyder til at være motorisk rigtig godt med. Han lyder til at være en stærk dreng. Du fortæller at han nyder at sidde i høj stol, være med ved bordet og han lyder stærk i ryggen. Det er super dejligt og rigtig godt. Det skal du naturligvis udnytte, når han skal have skemad og måske er han allerede parat til at sidde med lidt agurk i hånden og gumle lidt selv...
Kan det tænkes at han grundet sin motoriske styrke er mere urolig om natten? Jeg tænker at han måske får sig lagt i stillinger, som han endnu ikke mestrer at komme væk fra, at han sparker dynen af, får skubbet sig op i hjørnet i sengen osv. og ikke kan finde ud af at blive lagt rigtigt igen... Den store motoriske udvikling giver naturligt en motorisk uro om natten og nogle gange er det derfor han vågner. Ikke fordi han er sulten, tørstig eller andet, men fordi han ikke kan finde ro, en slags rastløshed. Hvor det naturligt hjælper ham at du tager ham op, holder ham tæt, giver ham brystet osv. fordi det får ham til at slappe af - indtil du så lægger ham ned og uroen, rastløsheden begynder igen... Bare en tanke - kan du følge mig?
Hvis det er tilfældet, så skal du naturligvis vurdere, hvad der vil hjælpe jer bedst. Nogle gange er det en rigtig god idé at koble tremmesengen til dobbeltsengen, fordi han så kan sove i egen seng, men du samtidig kan lægge en hånd over på ham, berolige ham, lade ham mærke at du er der. Det er det du gør lige nu, hvor far er flyttet ud af soveværelset og det lyder som om at det har virket - hans behov for nærhed er dog blivet større og lige nu er det ikke nok med nærheden, nu søger han at komme helt op i din favn ... lidt i den forkerte retning... måske fordi han ikke er helt rask...
Jeg kan godt forstå problematikken omkring tremmesengen og at den ikke kan kobles til jeres seng... øv - hvis vi gerne vil have far tilbage i soveværelset... Hmm - hvad hvis far tog over om natten i et par dage - du skal naturligvis amme, så jeres dreng får sin mælk, men ofte vågner han måske ikke for at få bryst, men derimod for at få hjælp til stillingsskift, få nærheden osv. og jeg tænker at far måske kan give ham en anden ro, hjælpe ham videre i søvnen på en anden måde, fordi far ikke lugter af mælk. Kunne det være en idé at far prøvede at tage lidt over - måske skulle du prøve at sove i stuen i 3 nætter, amme de gange, hvor det er nødvendigt, men ellers lade far tage over og se hvad der så sker.... ? Og hvis det virker, så kan I alle sove i soveværelset, med jeres dreng puttet i tremmesengen.
Det kan også være at løsningen hos jer vil være at putte ham i eget værelse. Kan det tænkes at noget af hans natlige uro ikke er noget I skal reagere på, men hvor han selv skal have lov til at tumle rundt, småklynke lidt og komme videre i søvnen? Det lyder nemlig som om at han ofte ikke er vågen, men at hans uro og gråd sker i søvne og ikke fordi han er vågen... Hvis han græder ulykkeligt eller skriger, så skal du naturligvis være der, berolige, betrygge, evt. amme og derefter putte ham igen, men nogle gange vil han måske godt kunne komme videre i søvnen på egen hånd...
Det er naturligvis oplagt at medtænke om han kan have ondt - det kan være maven, som jo har voldt ham store problemer, det kan også være ørerne - det kan naturligvis ikke udelukkes at han har problemer med ørerne igen. Det er rigtig godt at du er opmærksom på at få ham tjekket - du kan tale med lægen om hvorvidt I skal prøve at give ham lidt smertestillende, hvis han har reelt ondt, skal han naturligvis behandles. Det kan desværre heller ikke udelukkes at hans lille krop husker - så selvom han ikke længere har mellemørebetændelse, så husker kroppen at blive vækket af smertejag og derfor vågner han op fordi han "tror" at han har ondt og det tager tid at få en ny erfaring skabt... Det er svært med de små, for de kan jo ikke fortælle hvad der sker, blot signalere at noget ikke er som det skal være... At "vågne med skrig" og blive som "flitsbue" som du beskriver og den manglende eller nedsatte appetit, lyder som en dreng der har ondt, og det han han dier hos dig, men ikke rigtigt spiser, nærmest trøster sig med brystet, tyder også på at han har ondt...
Jeg synes han skal tjekkes af lægen en ekstra gang. Hvis det viser sig at han er syg og har ondt, så skal I ikke arbejde på søvn og rutiner lige nu, så er det vigtigste at få ham gjort tryg og rolig ved at sove og give ham den nærhed og fysiske kontakt, som han lige nu higer efter. Han kan godt have problemer med ørerne, selvom han sover fint om dagen.
Så hvordan kommer I videre - jeg synes umiddelbart at I skal starte med at få ham tjekket af lægen og hvis han ikke er rask eller der er mistanke om at han kan have ondt, så skal han behandles.
Dagsplanen er fin og alderssvarende. I må godt begynde med grøntssagsmos så han både får grød og grøntsagsmos (nyhedens interesse er ofte større) og I må også gerne prøve at give ham lidt agurkeringe i hånden, som han selv kan sidde og gumle på, når han sidder i din høje stol. Start med at give ham lidt agurk og følg så efter med skemaden sammen med vand af kop.
Prøv at skabe en rytme, hvor han nu tilbydes skemad, når han vågner og mælk inden han skal puttes igen, så han ikke får mælk-skemad-mælk, men i stedet skemad, vand af kop og mælk.
Prøv at vurdere om han vågner fordi han har brug for at I reagerer eller om han har brug for at få lov til at ligge lidt. Prøv at vurdere om far skal på banen om natten. Prøv at vurdere om I skal sove sammen eller om jeres dreng evt skal sove lidt på afstand af jer...
Det er rigtig fint at I forsøger at adskille mælk og putning, så han ikke falder i søvn med brystet i munden. Det er fint at erstatte brystet med en sut, det kan også hjælpe ham og give ro i maven og ørerne, hvis han har ondt nogle af disse steder lige nu. Hvis han lige nu har svært ved at skulle falde i søvn i sin tremmeseng, så er det helt okay at mor lægger sig og ammer ham i dobbeltsengen - du kan vælge at lade ham ligge der (sikre at han ikke kan trille ned) og så flytte ham over i egen seng, når han så sover godt. Det vigtigste lige nu er, at han forbinder det at skulle sove med noget trygt og dejligt. Det gør ikke noget at der lige nu er forskel på hvordan han puttes i barnevognen om dagen og puttes til natten - I skal gøre det som fungerer bedst.
Jeg håber at mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske