Svar: Skemad og mme - 6 mdr.
21. februar 2014
Alder:
6 mdr.
Kære Linda
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt at din datter er kommet godt igang med skemaden og det er rigtig fint at du tilbyder hendes både grød og mos flere gange dagligt. Du skriver at du ikke synes at hun spiser ret meget og at hun ofte levner - men du skriver ikke, hvor store portioner skemad hun får ... Det er nemlig rigtig vigtigt at du holder mængden af skemad nede, så hun stadig drikker nok.
Det er altså bedre at give hende ½-¾ dl. skemad, vand af kop og hun så efterfølgende drikker mælk af sin flaske, end at give hende 1-1.5 dl. skemad og hun så afviser flasken. Det er en svær balance at sikre hende plads nok til begge dele, men du må forsøge dig frem.
Mælk er som du skriver vigtig og det handler ikke kun om at sikre hende de næringsstoffer, jern osv. som mælken indeholder, men i høj grad også om at sikre hende væske nok. Hun er stadig så lille at hun naturligt vil have svært ved at drikke nok af en kop, og derfor er det vigtigt, at hun stadig får sine flasker.
Jeg vil anbefale at du begynder at tilbyde hende flaske som et fast ritual sen aften før du selv går i seng. Også selvom hun ikke vågner og efterspørger denne, så kan en flaske på dette tidspunkt være rigtig godt. Hun må godt sove 5-6 timer uden mælk om natten og det vil være super dejligt hvis hun kan det - men det betyder også en flaske kl 23.30 og igen næsten morgen kl 05/06 og netop det at få flaske på ydertidspunkterne vil være med til at sikre hende et ekstra indtag. Og samtidig undgår du frustrationen over hvorvidt hun vågner og får flaske om natten eller ikke gør... Du er på den måde med til at styre hendes indtag lidt :)
Det kan være en god idé at skifte til en anden modermælkserstatning, fordi de alle sammen smager forskelligt og måske er hun kørt lidt træt i den smag hun får og måske har fået længe:) Jeg vil ikke umiddelbart anbefale at du begynder med mme af kop, - det er vigtigt at hun også lærer at drikke vand og hvis hun lige nu er træt af smagen af mme, så vil det irritere hende unødigt, at hun også får det i koppen og ikke kun i flasken + at hendes mad måske også smager af mme...
Der skal naturligvis mælk i maden, men prøv også her at variere lidt, så hun også nu får mere og mere mad, der tager udgangspunkt i din mad. Hvis du f.eks. laver kartoffelmos til dig selv og laver den med sødmælk, så vil I kunne spise det samme og hun vil på den måde få noget mad, som ikke smager af mme. Grød og mos som du laver kun til hende, bør dog stadig være lavet på erstatning, da hun ikke må få for meget sødmælk.
Du kan også prøve med vælling om aftenen, da det smager anderledes og hun måske bedre kan lide dette...
Hvor lidt mme hun kan nøjes med er en lægelig vurdering. Jeg synes umiddelbart ikke at hun bør få mindre end 500 ml mme i døgnet og derudover skal hun jo så have masser af vand, for at få sit væskebehov dækket. Men hun er stadig ikke ret gammel, så jeg synes du skal drøfte hendes minimumbehov med lægen, hvis du fornemmer at hun stadig ikke drikker nok... Hendes væskebehov vil være mellem 100-150 ml pr kg hun vejer. Så hvis hun vejer f.eks. 7 kg, så er hendes væskebehov mellem 700-1050 ml i døgnet... det er en tommelfingerregel, som du kan gå ud fra passer nogenlunde, og det kan give dig en idé om hendes behov:)
Du skal naturligvis være opmærksom på at hun tisser og har gode tunge tisserbleer, ligesom hendes urin ikke må være koncentreret. Du skal være opmærksom på at holde hendes mave godt igang. Hvis hun har tendens til forstoppelse, så kan det påvirke hendes lyst til både flaske og skemad, så det er vigtigt at sikre at maven fungerer godt. Igen - evt ved at prøve med en anden type erstatning eller du kan give hende frugtmos, som kan være godt til at holde maven igang - eller hun kan få laktulose eller movicol - det kan du drøfte med lægen.
Jeg synes ikke umiddelbart at du skal springe et skemåltid over - det er godt at give hende lidt skemad og så 1-1.5 time efter tilbyde flaske. Et mellemmåltid om eftermiddagen kan dog godt undværes og du kan give flaske om eftermiddagen i stedet - men de faste måltider morgen, frokost og aften er det godt at få kørt ind i en rytme, så hun også stille og roligt lærer at spise rigtig mad og spise på de tidspunkter hvor vi normalt spiser:)
Jeg håber at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske