Svar: Vegetar-barn
22. februar 2014
Alder:
4 år, 8 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Det gør ikke noget, at din dreng ikke er den store kødspiser, hvis han i øvrigt spiser varieret og får fødevarer fra de andre fødevaregrupper. Det er fint, at du fortsat laver mad med kød, så han tilbydes det, som en naturlig del af sin kost, men det er okay, at det ikke er hans største indtag. Du kan lave din kødsovs med forskellige typer hakket kød - ud over oksekød, kan du bruge hakket svin- og flæsk, hakket kalv, hakket kalkun osv. så han får lidt forskellige kødtyper, når du laver kødsovs.
Det lyder som om at det også kan knibe med at få ham til at spise fisk. Du skal være opmærksom på at fisk også er forskelligt fiskepålæg, og at han måske godt vil spise dette. Det kan være smørbart torskerogn, tunsalat, makrel i tomat eller lignende - det tæller alt sammen med, også en æggemad med rejer, hvis det kunne lokke lidt, eller fiskefrikadeller med remoulade...:)
Han bør dagligt spise:
Grøntsager, så mange forskellige som muligt, gerne de grove grøntsager, rodfrugter mv. og ikke kun tomat og agurk :)
Frugt og bær af forskellige slags. Frisk frugt er at foretrække frem for tørret frugt, men igen er variationen vigtig og det er godt, hvis han spiser lidt af det hele.
Linser og bønner af forskellige slags er vigtigt og gode proteinkilder.
Finmalede nødder - det kan være som en lille snack eller som del af en mysli. Du bør her vælge mysliprodukter uden chokolade og alt for meget sukker.
Kornprodukter. Det er godt at vælge brød som indeholder forskellige typer af korn og kerner. Hørfrø - kan være en god kilde til omega-3, hvis han ikke spiser så meget fisk.
Mælk og mælkeprodukter er vigtigt. Du må gerne give ham f.eks. ymer, ylette, skyr eller lignende, som har et højt proteinindhold. Derudover indeholder mælk B12 vitamin som er særligt vigtigt for vegetarer og som er meget svært at få fra andre vegetariske kilder. Ost er også godt.
Æg vil være godt. Det er også en vigtig kilde til protein. Det kan være kogte æg, spejlæg, scrambled eggs, æggekage eller hvad I nu kunne tænkes at finde på.
Det kan sagtens lade sig gøre at lave en sund og varieret og næringsrigtig kost selvom den er vegetarisk. Hvis du synes at han spiser for sparsomt og for ensidigt, så kan du overveje om han skal suppleres med en multivitaminpille.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke og fortsat god appetit:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske