Brev:
Vågen i flere timer om natten
22. februar 2014
Alder:
6 mdr.
Vågen i flere timer om natten
Kære Helen
Vi har virkelig brug for din hjælp.
Vores søn har i de sidste to måneder været vågen i flere timer om natten. Han vågner simpelthen og er frisk! Han vil ikke spise, men pludre og lege. Vi har tidligere kæmpet med, at han højst kunne være vågen i to timer før han skulle sove igen, men har nu fået brudt den rytme. Vi har dog stadigvæk en dreng der, allerede kort tid efter at være vågnet, får store pupiller og gnider sine øjne som var han træt igen... Dette på trods af, at da han vågnede virkede han glad og frisk.. Vi forstår det ikke..
En typisk dag for ham ser således ud (i ca. tider):
Kl. 7.00 vågner han
Kl. 8.00 får han grød og vand af kop
kl. 9.30 bliver han tilbudt en flaske med modermælkserstatning, som han oftest spiser. (180ml.)
Kl. 11.00 - 11.30 vågner han og bliver tilbudt vand af kop
kl. 12.30 får han tilbudt en flaske (150ml.)
kl. 13.30 bliver han lagt og sover til kl. 15.30 - 16.00
Kl. 18 får han mos og vand af kop
kl. 19.30 - 20.00 gør vi han klar til natten og han bliver tilbudt en flaske, som han hovedsageligt afviser. (30-60ml.)
Ved 21 tiden vågner han og får en flaske (ca. 200 ml)
Mellem 23-24 vågner han og får endnu en flaske på ca. 200 ml
Ved 2 tiden om natten vågner han og er ikke sulten. Her vil han lege, pludre og tages op. Først brokker han sig og det ender til sidst i en ordentlig skrigetur. Han falder først i søvn igen ved 4-5 tiden.
Når han vågner om natten, tager vi ham over i vores seng for bedre, at kunne putte ham igen uden for meget aktivitet. Vi forsøger med sutten, en hånd på hans overkrop, tilbyder ham mad og forsøger med forskellige liggestillinger. Når han begynder at græde/skrige tager vi ham op og vugger ham til han falder til ro og efterfølgende i søvn. Det tager oftest 1-2 timer at få ham til at falde til ro, efter en skrigetur.
Vores søn havde kolik de første tre måneder af hans liv, hvorefter vi havde en god periode på en måned og så startede natteroderiet.
Vi er stadig på opstart af skemad og han tager rigtig godt imod det, men vi har besluttet os for at tage den med ro for at skåne hans mave.
Pga. kolikken er vi stadig fanget i at vugge ham eller gå tur med ham i barnevognen, når han skal sove alle sine lure. Grundet natteroderiet har vi ikke overskud til at lære ham at falde i søvn selv - selvom han rent aldersmæssigt burde være klar til dette.
Vi er desuden i tvivl om hvorvidt vi skal løse natteroderi og lære ham at falde i søvn selv på samme tid, eller tage én problemstilling ad gangen?
Vi håber meget på din hjælp og ser frem til dit svar.
Hilsen
Stine & Flemming